Intelligent Design

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan blev verden og mennesket skabt? Var det evolution, Gud eller Intelligent Design? Det er et stort diskussionsemne i USA, men også herhjemme har emnet fyldt i medierne.

Hører Intelligent Design hjemme i folkeskolen?

»Intelligent Design omtales ikke i de danske læseplaner og er derfor ikke et emne, folkeskolen skal undervise i. Men lærerne må gerne inddrage emnet, hvis de finder det relevant, ligesom de må inddrage alle mulige andre emner«, siger formand for religionslærerforeningen, John Rydahl.

Hvordan kan folkeskolen behandle emnet?

»Det er en teori, så man forholder sig jo med en kritisk distance som til alle teorier«, siger John Rydahl.

Hvilket fag hører Intelligent Design under?

»Jeg vil ikke udtale mig om, hvorvidt emnet er relevant i en biologisammenhæng. Det lyder, som om det ligger på kanten af, hvad man kalder naturvidenskabeligt. Men vi har i mange år arbejdet med tværgående problemstillinger, hvor fysiklæreren og religionslæreren sammen har et emne om, hvordan verden er blevet til. Om Big Bang-teorien og Biblens skabelsesberetning taler om det samme på to forskellige måder, eller om de er i modstrid med hinanden«.

Tror du, Intelligent Design kommer til at fylde i undervisningen?

»Det ligger nok ikke lige for i Danmark. Det er en meget anderledes måde at tænke på end den, vi er vant til, men det betyder jo ikke, at det ikke kan vinde fremme. Hele det religiøse område rører på sig for tiden. Dog vil det nok tage en rum tid, før det eventuelt ville komme ind i læseplanerne«.

hl@dlf.org

Powered by Labrador CMS