Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Reformen er en ny chance – også for børnene

Kommunalreform.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis reformen skal forbedre kvaliteten for børn i dagtilbud og skoler, er det afgørende, at politikere og forvaltninger sikres et kompetent og fagligt baseret modspil. Som faglige organisationer og talerør for det pædagogiske personale ønsker vi at sætte kvaliteten i højsædet gennem konstruktiv dialog. Med opgave- og strukturreformen overtager kommunerne ansvaret for hele det sociale område, herunder også det specialpædagogiske og specialundervisningen. På det sociale område står kommunerne derfor over for lidt af en udfordring. Foreløbig ved vi nemlig meget lidt om, hvilke konkrete forandringer der følger i kølvandet på kommunalreformen - for børnene og for personalet. For selvom intentionerne med strukturforandringerne er andet og mere end besparelser, så møder vi jævnligt i vores arbejde sårbare børn, som er blevet ofre i et økonomisk puslespil, eller medarbejdere, som står over for utilstrækkelige rammer og derfor ikke kan leve op til borgernes og forældrenes forventninger til et pædagogisk tilbud. Borgere og forældre ønsker nemlig ikke bare »rå pasning« af børnene. Utallige undersøgelser viser, at de har en klar forventning om, at dagtilbuddet og skolen bidrager til barnets personlige, sociale og faglige udvikling, og at kvaliteten er det afgørende omdrejningspunkt.

Dagtilbud og skoler rummer mange kvaliteter, som skal bevares og styrkes, og som ikke må gå tabt i en omstrukturering. Kommunalreformen kan være en god anledning til at se kvaliteten efter i sømmene og skabe endnu bedre tilbud til børnene. Men det gælder ikke om at smide det hele ud og erstatte det med noget nyt. Det gælder om at bevare det, der virker, og smide det ud, som ikke fungerer længere. Her kan det pædagogiske personale netop bidrage med viden og erfaringer fra hverdagen.

Vi vurderer, at vores opgave i samarbejdet om kommunalreformen blandt andet vil handle om at fastholde og udbygge de pædagogiske tilbud i offentligt regi. At sikre demokratisk indflydelse på og kontrol med de pædagogiske tilbud samt proportionalitet mellem opgaver og resurser. Det bliver også vores opgave at bidrage til, at alle børn og unge får pædagogisk bæredygtige dag- og undervisningstilbud af høj kvalitet. Og at børn med helt særlige behov får det rigtige tilbud. Langt de fleste forældre ønsker, at de og deres børn kan klare sig inden for rammerne af det normale. Også i lovgivningen og i de kommunale mål ønsker man at øge trivsel og udvikling for den enkelte og for gruppen som helhed. Rummelighed er et begreb, der i stigende grad vinder frem, når talen falder på det specialpædagogiske område. Det handler ikke om, at læreren, pædagogen eller dagplejemoren skal være mere personligt rummelige. Rummelighed handler om, at der er »plads til« barnet, og at barnet er »en del af« et fællesskab. Uanset om vi taler om børn med almindelige eller særlige behov. Og uanset om vi taler om det nære miljø eller anbringelser uden for hjemmet. Det fordrer på den ene side rammer og resurser og på den anden side mål og visioner.

Vi ønsker at sikre, at den pædagogiske opgave baseres på socialisering, omsorg, uddannelse og læring, og at der er tilstrækkeligt med kvalificeret personale til at udføre de pædagogiske opgaver. Vi forventer, at kommunerne påtager sig det ledelsesansvar, det er at komme med visioner for børn og unges hverdag, og tilslutter sig tilsynsforpligtelsen i forhold til fastsatte mål og visioner.

Med andre ord: Strukturen og økonomien er de knager, vi hænger vores kvalitetskrav op på. Det aktuelle spørgsmål er, om der er tilstrækkeligt mange af dem, og om de kan holde? Der skal derfor lyde en opfordring til politikere og forvaltninger om, at kvaliteten sættes i højsædet og udvikles og styrkes i tæt samarbejde med det pædagogiske personale og forældrene. Hvis kommunalreformens positive intentioner skal føres ud i livet, kræver det også tid til forberedelse og planlægning - og ikke mindst resurser til efter- og videreuddannelse af det pædagogiske personale.

»Det gælder om at bevare det, der virker, og smide det ud, som ikke fungerer«
Powered by Labrador CMS