Debat

Få styr på perspektiverne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 39 fortsætter DLF's næstformand Stig Andersen den efterhånden meget fortærskede fokusering på Pisa og sammenhængen til den politik, regeringen har lagt.

Lad mig, som jeg forsøgte i et tidligere nummer af bladet, slå fast, at Pisa-undersøgelsen ikke er årsagen til regeringens politik. Det er blot en blandt mange anledninger, idet der siden 1990 er gennemført en række omfattende analyser af folkeskolen, både nationalt og internationalt, som har peget på nogle uomtvistelige svagheder.

Der er mange kvaliteter i folkeskolen. Det siger sig selv, at vi naturligvis skal bevare skolens og elevernes stærke sider, men de svage sider skal der altså gøres noget ved.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er grundlaget for regeringens politik på folkeskoleområdet, som det er beskrevet i regeringsgrundlaget og i regeringens oplæg til Globaliseringsrådet med titlen »Verdens bedste folkeskole - vision og strategi«.

Svar

Problemet er, at regeringen fremsætter forslag under flotte overskrifter, men uden dokumentation for, at de løser det, Bertel Haarder kalder »uomtvistelige svagheder«. Og når ministeren udtaler sig negativt, selv når vi får positiv omtale i internationale rapporter - som med matematikresultaterne i den seneste OECD-rapport - kan man kun få det indtryk, at regeringen vil fokusere ensidigt på et alt for snævert faglighedsbegreb og dermed af politiske årsager nedprioritere væsentlige kvaliteter i folkeskolen.

Stig Andersen, næstformand for Danmarks Lærerforening