Debat

Skolen bør vedkende sig som læreanstalt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kongressen samledes i enighed om tesen om at forsvare nogle grundlæggende værdier i folkeskolen centreret omkring åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Formanden Anders Bondo Christensen er i den anledning i Folkeskolen nummer 40 citeret for en præcisering i retning af, at det faglige skal styrke elevens alsidige personlige udvikling. Denne præcisering er ganske overflødig, idet man dårligt kan tænke sig nogen faglig indlæring, uden at dette afstedkommer en personlig udvikling. Men der ligger måske også i ordlyden en antydning af, at der i folkeskolen ikke må undervises i et fag for fagets egen skyld eller af hensyn til fagets nytteværdi. At undervise i matematik, fordi matematisk viden ikke bør gå tabt for kommende generationer, og fordi samfundet dårligt kan undvære udøvelsen af matematiske færdigheder, omfattes ikke af formandens ord eller af den vedtagne resolution om værdier. For ham er hovedsagen at fuldkommengøre ufuldkomne personligheder, hvortil fagene åbenbart i sparsomme mængder er nødvendige redskaber. Derfor kunne kongressen tordne imod udsigten til, at folkeskolen risikerer at blive en læreanstalt. For i en læreanstalt kommer fagene jo i første række, og så går det galt med alt det med åndsfrihed, demokratisk dannelse og ligeværd. Det er en af tidens forbandelser, at man i en undervisende institution ikke kan udholde tanken om, at fagene dominerer, fordi man har fået tudet ørerne fulde af forestillinger om, at det, at nogen lærer mere end andre, skulle anfægte ligeværds-, demokrati- og åndsfrihedsforestillingen. Folkeskolen burde håbe på engang at kunne vedkende sig som læreanstalt trods den negative klang, der er lagt i ordet anstalt. At reducere fagene til passende redskaber i elevernes personlige udvikling er en kultur­underminering og en degenerering af al undervisning.

Svar

15 elever fra en »middelmådig« dansk folkeskole fra en »middelmådig« dansk kommune har netop vundet OL for skoleelever. Sproget var engelsk. De danske elever konkurrerede med elever fra eliteskoler fra flere lande, heraf flere engelsksprogede. Der blev konkurreret i ni fag, herunder science, matematik og teknologi. Gad godt vide om de havde vundet, hvis vi havde fulgt Vagn Madsens forslag og omdannet skolen til en læreanstalt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Anders Bondo Christensen, formand for DLF