Debat

Giv skolen interkulturelle kompetencer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uforholdsvis mange børn med anden etnisk baggrund forlader folkeskolen med for ringe faglige kundskaber. Folkeskolen er ikke gearet til at imødekomme de udfordringer, et multietnisk samfund bringer. Dette får alvorlige konsekvenser for disse unges fremtid.

Der skal sættes ind på flere områder. Noget af det, som trænger sig mest på, er, at alt for mange lærere ikke har de fornødne interkulturelle kompetencer til at skabe et læringsrum, som inkluderer etniske minoriteter. Dette kan ændres, ved at alle lærere efteruddannes med fokus på dansk som andetsprog. I forlængelse af dette er det oplagt, at man gennemfører forsøg med at integrere de største modersmål i undervisningen i alle skolefag, så noget af undervisningen på udvalgte skoler for eksempel foregår på urdu, mens andre dele foregår på dansk. Dette styrker elevernes modersmål, men lige så vigtigt styrker det elevernes faglige udvikling i de almindelige skolefag. Alt for mange elever kommer bagud i andre fag, fordi deres danskkundskaber ikke er gode nok. Dette kan afhjælpes ved at bruge deres modersmål og give lærerne bedre kompetencer i forhold til dansk som andetsprog.

Disse initiativer er ganske kostbare, og kombineret med, at folkeskolen i de sidste par år har været offer for det borgerlige skattestop, fordrer det, at skolen tilføres mange penge. Socialistisk Folkeparti er villig til at finde de penge - samfundet kan anstændigvis ikke lade alle disse børn og unge i stikken.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det fordrer også et brud med tanken om skolen som en dansk folkeskole - fremtidens folkeskole skal ses og forstås som en folkeskole i Danmark - alt andet ekskluderer etniske minoriteter fra skolen, og så når vi aldrig videre.