Et kærligt spark til DLF

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med undervisningsministerens nye bog, »Verdens bedste folkeskole?«, er der kærlig kritik af Danmarks Lærerforening fra en af debattørerne.

Hvad er det, Danmarks Lærerforening ikke gør godt nok?

»Den er alt for defensiv. Jeg mangler noget konstruktivt fra Danmarks Lærerforening«, siger præst Peter Hedegaard, der har skrevet et debatindlæg om folkeskolen i bogen.

»Hver eneste gang der kommer en Pisa-rapport eller andre rapporter, så er man sur og siger, at det også kan læses på en anden måde«.

Når DLF bliver præsenteret for en Pisa-rapport med dårlige resultater, hvad skal man så gøre, hvis man ikke skal forsvare sig?

»Selvfølgelig skal man forsvare sig, men man skal også indse problemet og sige, at vi har et problem her, men det er et problem, vi har i fællesskab. Man skal ind at kigge på hele strukturen igen for at se, om man kan få nogle glade lærere, og DLF skal gå foran. Vi har en flok lærere, der gerne vil arbejde for sagen. De vil have agtelse, og de vil også gerne have lov at gøre sig umage, men deres egen forening er efter min mening en hæmsko for det. Det er altså ikke en kritik af lærerne, jeg synes, de knokler løs. Det er en kritik af en forening, der opfører sig som en bagtrop, der bliver sur, når man siger noget. Det er et kærligt spark til foreningen. Prøv at være lidt mere positiv og virk mindre sur på omgivelserne. Det kommer man ingen vegne med, for så kører politikerne med det hele«.

lkp@dlf.org