Debat

Computer-koks

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under denne overskrift skriver Mette Hylleberg i »Bagsmækken« i Folkeskolen nummer 40 om sine fortrædeligheder i forhold til de nye bærbare pc'er til 3. klasse, som ikke er installeret og konfigureret endnu.

Hun søger en forklaring på, hvorfor de ikke er klar, men ingen kan gøre rede for det.

Nu er det meget ofte sådan, når nyt sættes i gang af det offentlige, at finansieringen ikke er 100 procent.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I dette tilfælde kommer der pænt med hardware ud, men ingen penge til software og nødvendigt tilbehør - for ikke at tale om lærerkurser og tid til it-vejlederen.

Dette sidste er et kerneproblem og måske forklaringen på, at de bærbare på hendes skole ikke fungerer. På min egen skole fik vi 33procent flere computere, end vi havde - uden mere tid.

It-vejlederne er aldrig blevet anerkendt fra centralt hold, hverken fra Undervisningsministeriet eller fra DLF, til trods for at der er over 2.000 af dem.

Ingen steder i de vejledninger, der sendes ud, nævnes ordet it-vejleder.

Pædagogisk it-vejleder er ved at blive anerkendt, så der nu oprettes en uddannelse, men teknisk it-vejleder er et fyord.

Hvem der skal forestå supporten/vejledningen på skolerne, kan diskuteres længe.

Nogle mener, at lærere skal undervise og ikke bruge deres tid på support. Det er for dyrt.

De steder, hvor man har centraliseret supporten til, at en it-uddannet ung mand skal besøge tre-fire skoler, fungerer det altså ikke optimalt.

Den bedste support gives, når man inddrager både det tekniske og det pædagogiske aspekt, efter min mening absolut af den velkvalificerede, læreruddannede it-vejleder.

Det er også ham, du skal have fat i, når du skal have planlagt din undervisning med inddragelse af it, så de små poder kan få bevis på, at de har de fornødne kundskaber i it.