For 25 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Respekt for alsidigheden

På årsmødet i Danmarks Skolelederforening slog Bertel Haarder i paneldebatten til lyd for en undervisning om samfundsforhold, hvor man respekterer alsidigheden og vender sig mod slagord og floskler. Han erklærede sig enig i, at målet ikke er (stigende) produktion, men at vi lever i et godt samfund. Men hvad er det for noget? Hvis ikke det defineres nærmere, er det jo et tomt udsagn.

Haarder vendte sig mod langvarige uddannelser med bemærkningen: hvis vi tror, at vi kan løse samfundets problemer ved at lade børnene gå længere i skole, må vi tro om. Den filosofi ligger jo i ruiner. Så må vi hellere tage et forslag fra »Oprør fra midten«, hvorefter arbejdsmarkedet lukkes op for de unge, så de kan komme ud og lære tingene ved at gøre dem.

Folkeskolen, nummer 42, oktober 1980