Debat

Test er ikke kun dårligt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Anders Bondo!

I Politiken citeres du den 24. september for at have sagt (om folkeskoleforliget): »Jeg tror ikke på noget stort engagement i det her. Vi har svært ved at engagere os i noget, som vi tror vil give os en dårligere skole« og længere fremme »... så kan den (regeringen) godt glemme alt om, at det får nogen virkning. Det har man ikke lyttet til«.

Jeg håber, det er en fejlcitering. Men skulle det forholde sig således, at du faktisk mener det, så spørger jeg: Hvordan i alverden kan du som ansvarsfuld formand for landets lærere udtale, at du ikke tror på noget stort engagement, og at vi har svært ved at engagere os? Hvordan kan du finde på at antyde, at vi lærere sådan set ikke vil følge det forlig, som er indgået, og som vi jo har pligt til at følge, uanset om vi er enige eller ej, da vi ikke er blevet inddraget, inden beslutningerne er taget? Hvordan kan du udtale, at vi mener, at forliget vil give en dårligere folkeskole?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Test er ikke kun dårligt. Test kan være et meget nyttigt redskab, når vi skal differentiere undervisningen. Test kan bestemt bruges til at klarlægge stærke og svage sider hos eleverne. Og dermed kan test være med til at sikre den enkelte elev den undervisning, han eller hun får mest udbytte af.

Det er naturligvis vores pligt som lærere ikke kun at undervise i, hvordan man bedst klarer test. Vi skal undervise i pensum, og det gør vi også.

Svar

Peter Mortimore var leder af den OECD-delegation, der i 2004 udsendte det såkaldte OECD-review om den danske folkeskole. Jeg har refereret til, at Mortimore gentagne gange senest på Globaliseringsrådets møde i august har anbefalet politikerne at gå i dialog med lærerne, ellers vil de reformer, der gennemføres, ikke få nogen gennemslagskraft.

Vi er helt enige om, at test er et ganske udmærket redskab for lærerne. Rigtig mange lærer bruger test i undervisningen. Testen bruges som et hjælpemiddel til at vurdere, hvordan den enkelte elev kan hjælpes bedst muligt. Det er imidlertid ikke det, man gør med obligatoriske nationale test. Hvis en elev i 4. klasse i et fag har et fagligt niveau svarende til en elev i 2. klasse, bør læreren naturligvis have mulighed for at bruge en test, der er relevant i forhold til den pågældende elev, hvis testen skal kunne bruges som et pædagogisk redskab. Det har vi prøvet at forklare politikerne, og det synes vi faktisk, at de burde lytte til. På Danmarks Lærerforenings hjemmeside, www.dlf.org, kan du finde min beretning til kongressen og se, hvad jeg sagde om test.

Mine udtalelser til Politiken blev drejet, så det virker, som om jeg mener, at testene nærmest skal boykottes. Derfor passer det mig fint, at jeg her kan understrege, at lærerne naturligvis respekterer den lovgivning, som vi arbejder under.

Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening