Fire spørgsmål til tre studerende

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1. Hvad skal fremtidens skole indeholde?

2. Hvad må fremtidens skole ikke indeholde?

3. Hvad skal fremtidens læreruddannelse indeholde?

4. Hvad må fremtidens læreruddannelse ikke indeholde?

Lærerstuderende Rasmus Ipsen

1: »En stor vision. I stedet for alle de plasterløsninger. Det er vigtigt, at man får hele mennesker ud«.

2: »Firkantspædagogik. Og så skal man lade være med at lave store diskussioner ud af små ting som for eksempel evalueringerne«.

3: »Flere resurser. Vi er for mange på holdene, og typisk må tre studerende sidde på gulvet. Der er for lidt respekt for læreruddannelsen«.

4: »Man må ikke hæmme underviserne så meget, at de gode bliver skræmt væk. Det er jeg bange for, at de er i gang med i øjeblikket«.

Lærerstuderende Anders Tuesen

1: »Et dannelsesfag, der sammensmelter religion og samfundsfag i et filosofisk baseret fag. Det skulle give eleverne en social ansvarlighed, som ikke er politisk«.

2: »Ekstraundervisning og højere klassekvotienter er den forkerte vej at gå«.

3: »En større konkretisering af praktikken. Det bliver meget sådan: 'hovsa, nu skal vi ud i praktik'«.

4: »Det kan jeg ikke komme med noget bud på«.

Lærerstuderende Karina Gillesberg

1: »Gode lærere, der er i stand til at blive ved med at udvikle sig«.

2: »Nationale bestemmelser for, hvor langt bestemte fag skal nå«.

3: »Praktikken skal opprioriteres, den er alt for kort nu. Og så skal der flere resurser til«.

4: »Lærere, der ikke er kompetente til at undervise. Man skal være dygtig for at uddanne dygtige lærere«.