Anmeldelse

Musiske Rum

- bygget af levende stene

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen her er lige så musisk som det, der skrives om. Siderne er fyldt med spræl, farver, fotos og en masse synspunkter og oplevelser, erfaringer med børn, pædagoger og andre voksne i forskellige rum. Bogen er for alle musiske og "amusiske" mennesker, lærere, pædagoger, ledere, læsere og mange andre, der tør sætte spørgsmålstegn ved det, vi gør, og måden, vi gør det på, med andre ord: hvilke rum vi skaber, og hvad de gør ved børnene og de voksne. Her er fantasi, inspiration, mod og andre/nye veje at gå og store spørgsmål:

Hvordan lærer man bedst - i stille uforstyrrende rum med dæmpede farver og intet tingeltangel til distraktion, eller er det lige modsat? Skaber farver, former og uventede rum større kreativitet? Hvad vil vi helst dyrke: det ensrettede eller det selvstændigt kreative, hvor resultatet altid er uventet og nyt? Hvad er den bedste læring?

Tæt på diskussionen om læringsstile og vurdering heraf, men dette materiale handler om rum, og hvad de gør ved os eller giver os mulighed for; mon ikke det hele hænger sammen?

Hvem tør? Tør du læse den?

"Musiske Rum" er et spændende opgør med måden at indrette institutioner og menneskers rum på. Det er en god bog, hvis man gerne vil gøre sig nogle pædagogiske overvejelser af mange uventede slags eller have et skub bagi, bare dyrke lidt filosofisk tænkning eller drømme sig ud/ind i en anden virkelighed, der måske ikke er så langt væk.

Så tag springet, forsøg dig ud i noget nyt og ukendt, tør, lev, syng, leg - enten i det store eller i det mindre. Det kan ende med noget helt fantastisk.