Computer-koks

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»I er udsat for hån!« Ordene blev råbt ud og efterfulgt af en velvalgt kunstpause, da jeg forleden var blevet sat stævne i selskab med 450 kollegaer og en række foredragsholdere i et forsøg på at gøre os klogere på vores fag og på hinanden.

Hver gang der gennemføres nye europæiske eller sågar internationale undersøgelser om, hvor kloge eller mindre kloge eleverne er, jubler Danmarks ungdom rundt i laveste kategori, og frustrationerne udmunder som regel i et politisk hav af tiltag og forslag til forbedring af det danske skolesystem.

Listen med tiltag er lang og listen med kritikpunkter over lærernes manglende kompetencer mindst lige så lang, men lad mig have lov til at hæve forsvarsparaderne for mig selv og mine dygtige kolleger og nævne, at vi indimellem kan have svært ved at opfylde de udmeldte krav og derfor sættes i et meget dårligt lys.

I år er der sat fokus på it-undervisningen, og kommunerne har kunnet melde deres 3.-klasser til at tage et junior-pc-kørekort. Rundt om i landet er der derfor investeret rigtig mange penge i bærbare pc'er til eleverne. Pc'erne er tænkt som arbejdsredskab til resten af deres folkeskoletid. Oprindeligt var det vist meningen, at eleverne skulle have hver deres computer, men det viste sig at blive for dyrt, så det blev til en pc til hver anden elev. Eleverne kan altså ikke få deres arbejdsredskab med hjem.

Og tænk sig bare, efter sommerferien, da vi skulle til at tage de nye, glimrende arbejdsredskaber i brug, virkede de ikke, for de var ikke blevet installeret og konfigureret. Og tænk bare igen, vi kan stadig ikke bruge dem. Men hvorfor er de så ikke blevet installeret og konfigureret? Tja, det er der ikke rigtig nogen, der kan give et fornuftigt svar på, hvilket jeg altså heller ikke kan.

Der er udarbejdet kurser og fine hjemmesider for, hvordan og hvorfor vi skal lære vores elever at bruge pc'en som arbejdsredskab, men vi har lidt svært ved at gå i gang, når vi ikke har noget at arbejde på.

Jeg er bestemt ikke modstander af nye ideer og undervisningsformer i folkeskolen, men nu er det min tur til at komme med et forslag til politikerne. Næste gang der skal søsættes tiltag i kampen om at højne dygtigheden hos vores skønne poder, må vi så godt være med? Godt nok er vi lærere og vant til at opfinde løsningsmodeller i 11. time, men vi er trods alt nogen, der har det bedst med ordentlig planlægning. Og vi har måske nogle ideer til, hvordan nye projekter kunne praktiseres, prøv at spørg. I ovennævnte tilfælde ville jeg have foreslået, at computerne havde stået klar til brug ved skoleårets start, og jeg ville måske også forsigtigt have spurgt, hvorfor der ikke er tænkt på en pc som lærereksemplar. Personligt har jeg det bedst med at kende det materiale, jeg giver mine elever.

Når det i medierne påpeges, at de danske børn og unge skal til at lære at bruge computeren til andet og mere end en spillemaskine, og at der derfor er indkøbt bærbare computere til 3. klasse, er det så ikke lidt en hån mod de danske lærere? Jeg synes det, for nu forventer hele Danmark, at vi som lærere giver vores elever en god og brugbar undervisning i computerens mangeartede muligheder. Men hvordan gør vi?

Mette Hylleberg er lærer

»Og vi har måske nogle ideer til, hvordan nye projekter kunne praktiseres, prøv at spørg«