Debat og disciplin

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For den ene halvdel af dirigentparret var dette års kongres i Danmarks Lærerforening den første. Hvor stort mon kulturchokket var?

Hvordan oplever du Danmarks Lærerforenings kongreskultur i forhold til andre organisationers?

»Positiv. Engageret og meget fagprofessionelt. De er meget debativrige«, siger Helle Bang Hjort, som tidligere har været dirigent ved mindre forsamlinger.

Så mange lærere samlet på ét sted i så lang tid. Hvordan har det været at skulle holde styr på?

»Det er gået overraskende godt. De er meget disciplinerede. Den ros skal de have. Talesedlerne især er en stor hjælp for en ny dirigent. Når de kommer med deres forslag, så har de skrevet dem ned på forhånd. Det kan godt være, at det for andre synes som en detalje, men når man sidder deroppe og skal holde styr på forslagene, så er det altså ret godt. Hele forsamlingen er båret af et stort engagement og selvom der selvfølgelig ikke altid er lutter enighed, er der højt til loftet«.

Hvilken karakter på 13-skalaen vil du give kongresdeltagerne i mødedisciplin?

»Mødedisciplin. Det er jo også at komme ind og sætte sig, når klokken ringer, og være der til tiden. Jeg synes, de ligger på et 10-tal. De gør det godt«.

Springer du til igen, hvis DLF tilbyder dig jobbet igen til næste kongres?

»Lige på stedet. Helt bestemt«.

lkp@dlf.org