Smilende ansigter skaber ro

Det hjalp, da Line Tarp blev mere konkret i sine udmeldinger

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Line Tarp, 27, er klasselærer i en 2. klasse på Roholmskolen i Albertslund. I dag er klassen velfungerende, men for omkring et halvt år siden var der problemer.

»Eleverne var urolige og larmede, så jeg ikke kunne komme til at undervise. De sloges også, og jeg brugte alt for megen tid på at skælde ud og irettesætte dem i stedet for at undervise. Der var en dårlig stemning i klassen, og både eleverne og lærerne havde ondt i ørerne og i hovedet, når vi gik hjem fra skole. Så alle var enige om, at der skulle gøres noget«, siger hun.

Skolen kontaktede det lokale »cykelkorps«, som Albertslund Kommune har oprettet til at rykke ud i den slags situationer. Korpset består af fire lærere med forskellige videreuddannelser blandt andet inden for psykologi. En konsulent kom og så på klassen, mens Line underviste. I et samarbejde blev alle eleverne interviewet, forældre blev også taget med på råd, inden skolen indførte nogle ændringer.

I samråd med konsulenten og en anden kollega fandt Line frem til, at hun skulle være mere konkret i sine udmeldinger. Hun skulle give eleverne korte beskeder og vente, til der var ro i klassen, inden hun gav dem beskeden. Desuden skulle hun være konsekvent.

»Hvis jeg for eksempel havde fortalt eleverne, at når jeg sagde til, skulle de gå op til mit bord og lægge deres saks i kurven, så måtte jeg ikke tillade, at nogen gjorde det, før jeg havde givet dem lov. Hvis en elev alligevel gik op med saksen før tid, skulle jeg bede ham sætte sig ned igen og vente, til jeg gav ham besked«.

Ros frem for skældud

Line fandt også ud af, at det var bedre at rose eleverne i stedet for at skælde dem ud.

»I en klasse med 26 elever er der ikke ret megen tid til den enkelte. Eleverne vil gerne have opmærksomhed fra læreren, og hvis de opdager, at de får mest opmærksomhed ved at være urolige, jamen så er de det. Derfor vælger jeg at fremhæve de elever, som er et godt eksempel for de andre. På den måde giver jeg dem en mulighed for at få opmærksomhed på en positiv måde«.

Sammen med klassen udformede hun nogle regler, som alle skulle overholde. For eksempel blev man enige om ikke at slå eller sparke. Man skulle tale pænt til hinanden og række fingeren op, hvis man ville sige noget.

»Det er vigtigt, at eleverne selv er med til at udforme reglerne, for så føler de, at de har et ansvar for, at de bliver overholdt«.

Smiley-systemet

Hvis en elev overtræder en regel, markerer Line det i en bog med alle elevernes navne. Hver fredag beder hun dem komme med deres kontaktbøger. Hvis en elev i løbet af ugen har overtrådt reglerne færre end tre gange, stempler Line en smiley i elevens kontaktbog. Eleverne tager kontaktbøgerne med hjem til deres forældre, som på den måde kan følge med i, om deres barn opfører sig ordentligt.

»Det er et meget effektivt redskab, og siden vi indførte det, har der været ro. Eleverne synes, at stemningen er blevet meget rarere, og de går ikke hjem fra skole med hovedpine mere. Og forældrene er selvfølgelig glade for, at vi nu kan bruge tiden på at undervise i stedet for at skælde ud«, siger Line Tarp.