Anmeldelse

Det gode læseforløb

Kortlægning og øvelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svenskeren Ingvar Lundberg har været lidt af et lokomotiv i udviklingen af teorier om læsning i flere årtier. Nu har han sammen med Katarina Herrlin udgivet materiale. Og lad det være sagt med det samme: For den lærer, som har et ringe kendskab til læseprocessens mysterier, er denne lille letlæste bog virkelig teoretisk oplysende og pædagogisk opbyggelig.

De to forfattere har stor forståelse for en lærers vanskeligheder med at følge alle børnenes læseudvikling i en klasse. Bogen er tænkt som en hjælp og som et redskab til, at læreren kan danne sig et overblik over den enkelte elevs læsefærdigheder på et givent tidspunkt inden for de første tre-fire skoleår.

Bogen redegør på en overskuelig måde for de fem dimensioner i læseprocessen, der omfatter udviklingen af børns læseevne. De fem dimensioner er: 1) Fonologisk opmærksomhed, 2) Ordafkodning, 3) Flydende læsning, 4) Læseforståelse og 5) Læseinteresse. Det understreges, at de fem dimensioner spiller sammen og udgør en helhed, men det enkelte barn kan godt udvise god udvikling inden for én dimension og mindre god udvikling inden for en anden.

Den enkelte elev har sin egen læseprofil, som det gælder om at kortlægge på en sådan måde, at kortlægningen tydeliggør elevens læsefærdigheder inden for de respektive dimensioner. Kortlægningen sker ved hjælp af objektive test, som både udtrykker den enkelte elevs læseudvikling og sammenligner med andre børns læsefærdigheder på det givne alderstrin. For den lærer, der ikke har fod på undervisning i begynderlæsning og på læsningens didaktik, er denne bog en kærkommen håndsrækning.