Anmeldelse

ArbejdsPladsUdvikling

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdspladsudvikling uden brug af kostbar, ekstern konsulentbistand? Det forsøger denne bog at give en metode til, så den enkelte virksomhed på egen hånd kan arbejde med personale- og organisationsudvikling.

Den beskrevne metode har hentet mange af sine erfaringer i et stort skolevæsen, hvor forfatteren har arbejdet som arbejdsmiljøkoordinator, og den er således afprøvet og evalueret på flere skoler. I forhold til den traditionelle arbejdspladsvurdering fokuserer denne alternative metode, APU, meget mere på styrkeområder, muligheder og arbejdspladsens allerede eksisterende, værdifulde resurser. Frem for en problemanalyserende tilgang bygges i langt højere grad på en anerkendende tilgang til organisationen og dens medarbejdere. Hvad er behageligt? Hvilke ting fungerer? Højdepunkter og gode oplevelser? Hvordan videreudvikles resurserne? At koncentrere sig om muligheder og resurser givet meget mere energi og engagement end at kredse om problemerne. Det hele udspringer fra tankesættet og udviklingsmetoden Appreciative Inquiry, AI, hvor anerkendelse for et menneske er lige så livsnødvendigt som solens lys for de grønne planter.Efter nogle indledende afsnit om AI og det psykiske arbejdsmiljø præsenteres en grundig og skematisk gennemgang af APU-processen med dens mål og forslag til konkrete arbejdspapirer. Som en klar vejledning kan den trin for trin udgøre et effektivt værktøj for ledelse, sikkerhedsrepræsentanter og andre grupper i bestræbelserne på at udvikle skolens energiproduktion og arbejdsmiljø.

Powered by Labrador CMS