Vi vil løfte læseundervisningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Lad os aftale, at vi i løbet af fem år halverer antallet af dårlige læsere, der forlader folkeskolen. Nogle hævder, at 17 procent af folkeskolens elever har så dårlige læsekundskaber, når de går ud af skolen, at de har svært ved efterfølgende at tage en uddannelse. Drop det nationale testprogram og lad os bruge millionerne og de menneskelige resurser på at sikre, at der er læsevejledere på alle skoler, at der kommer fokus på læsningen gennem hele skoleforløbet, at alle kommuner har et kvalificeret tilbud til ordblinde elever, at lærere, der underviser i læsning, har den seneste viden om læseundervisning, at skolebibliotekerne har et bredt udbud af spændende bøger til alle læseniveauer. Lad danske eksperter udarbejde en definition af den elevgruppe, vi her taler om. Gennem stikprøver af eleverne på 9. klassetrin kan vi vurdere, om vi er på vej mod målet, og løbende korrigere indsatsen. Det vil for alvor løfte kvaliteten af læseundervisningen i folkeskolen«, sagde Anders Bondo.