Anmeldelse

Den vandrende verden

En rejse gennem tiden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er læseværdig og god at blive klog på ikke mindst i forbindelse med diskussionen om kanon, dannelse og sammenhæng. Men så er der bare det med anvendelseskriteriet. Efter endt og behagelig læsning er jeg stadig meget i tvivl om, hvad jeg kan bruge bogen til, da den vil være meget svær at bruge i folkeskolens undervisning.

Samtidig vil jeg heller ikke kalde bogen uvedkommende eller blot og bar en underholdningsbog, for det er bogen klart for intellektuel til at være. Så hvem henvender denne rigtig godt skrevne bog sig til? På den ene side er bogen med 33 kapitler i omvendt kronologisk rækkefølge fra angrebet på World Trade Center til historien om patriarken Abraham interessant almen viden, og på den anden side vises der en tendens, der siger, at vi alle udspringer af den gammeltestamentlige urhistorie - både jøder, kristne og muslimer.

Forfatteren viser, at han vil sine læsere noget, men er det, han vil os, blot og bar manipulation? Og er hans udpluk af verdenshistorien den bedst mulige? Jeg ved det ikke, døm selv - eller lad dig overvælde af en velskrevet bog.