Anmeldelse

Gonge mini billedordbog / Gonge Billedordbog

Dansk-arabisk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Førstnævnte ordbog henvender sig til børn fra fem år, mens den anden har børn fra ni år som målgruppe. De to ordbøger er bygget op efter de samme principper, hvor indholdet er ordnet efter tema. De nære ting i omverdenen såsom kropsdele, beklædning, farver, dyr, mad og ting i hjem og skole er illustreret med en tegning, hvorunder det danske og det arabiske ord står anført.

Bogen til de mindste er trykt på meget tykt pap og er vaskbar, mens bogen til de større har et tykt omslag, og indholdet er trykt på glittet papir. Begge bøger er meget farverige, idet hvert tema har sin stærke farve, og de valgte ting er tegnet med sort streg og med begrebet for det meste i kraftige kontrastfarver i forhold til baggrunden.

Materialet virker fristende for børn og kan danne god baggrund for undervisning af de tosprogede. Man kan forestille sig, at lærere vil bruge ordbøgerne i danskundervisningen som støtte til, at eleverne lærer sig det nye sprog gennem samtaler. Men det vil også være nærliggende at lade bøgerne være tilgængelige for børnenes individuelle arbejde.

Der er dog tre faktorer, der undrer mig, når jeg ser kritisk på materialet. Det ene er, at man har valgt at farvelægge de valgte ting med en overvejende sjusket streg. Det vil efter min erfaring nedsætte børnenes respekt for bøgerne og måske opfordre til, at de også tegner med på samme måde. Mit andet forbehold er valget af begreber til nogle af temaerne. Som dyr har man til de mindste børn medtaget kat, hund, frø, kanin, hest, zebra, elefant og giraf. Det forekommer mig at være en mærkelig sammenblanding af husdyr, vilde dyr og mere eksotiske dyr, hvor kriterierne for valgene forekommer meget uklare. Til de større børn har man under værktøj valgt skruetrækker, trappestige, skrue, søm, sav, hammer, spade, støvsuger og maling, igen noget af en sammenblanding. Desuden er den tegnede støvsuger meget atypisk for danske forhold. Hvis den er mere arabisk, kan det selvfølgelig være fornuftigt, men den kunne måske snarere være amerikansk, taget fra den oprindelige udgave af bogen?

Der er dog ingen tvivl om, at elever i de pågældende aldersgrupper vil synes godt om bøgerne og hurtigt vil lære at manøvrere i dem.