Forskel på stil og intelligens

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Intelligens er ikke det samme som en læringsstil.

Det understregede manden bag teorien om de mange intelligenser, den amerikanske professor Howard Gardner, under sit besøg i Danmark for nylig. Han er klar over, at mange sætter lighedstegn mellem de to begreber, men det er en misforståelse.

»En intelligens behandler informationerne, når de er kommet ind i hjernen - den fortæller ikke, hvordan de skal komme derind. Derfor kan man ikke overføre min teori direkte til, hvordan lærere skal undervise. Men mange lærere tager hensyn til, at deres elever har mange intelligenser, og det er fint med mig. Det er jeg stolt af«, sagde Howard Gardner, da han for nylig talte på Danfoss Universe i Nordborg.

Gardner bruger begrebet uniform school om skoler, hvor alle elever lærer det samme stof på samme måde og bliver testet i det. Den skoleform er kun interessant, hvis man vil uddanne alle til jurister. Men sådan har vi ikke råd til at tænke i en globaliseret verden. Nu skal alle børn lære noget. Problemet er, at man ikke ved, hvilken intelligens eleverne bruger, når de arbejder.

»Man skal ikke træne intelligenser. Man skal træne kompetencer. Man træner intelligensen ved at øve kompetencerne«.