For 25 år siden

Vilkårlighed præger undervisningen af fremmedsprogede elever

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der hersker temmelig stor vilkårlighed i undervisningstilbud over for fremmedsprogede elever i Københavns Amt. De godt 1.700 fremmedsprogede folkeskoleelever undervises af cirka 700 lærere, der fungerer enten som lærer i modtagelsesklasser, støttelærer i dansk eller klasselærer.

Utilstrækkelig uddannelse, mangel på materialer og konsulentbistand og ulige ansættelses- og tjenestetidsvilkår er nogle af de problemer, som nager lærere, der underviser fremmedsprogede elever, fremgår det af rapport fra DLF's københavnske amtskreds.

Selv om meget taler for, at eleverne bør vedligeholde deres modersmål, når de går i dansk skole, er det kun omkring halvdelen af dem, der tager imod tilbuddet, oplyses det. De københavnske modersmålslærere slår til lyd for, at modersmålsundervisningen integreres i den almindelige skoledag, og mener, at tosprogede lærere vil kunne være de danske lærere til stor hjælp i undervisningen som tolke og støttelærere.

Folkeskolen nummer 38, september 1980