Folkeskolens leder:

Appendiks 2 til Bilag 2

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Test. Titlen lyder lige så spændende som navnet på en formular fra Told og Skat. Men indholdet er alarmerende.

»Appendiks 2 til Bilag 2« ligger gemt dybt inde i den elektroniske jungle på Undervisningsministeriets hjemmeside. Undertitlen er »Eksempler på tekster til tilbagemeldinger, case: matematik i 6. klasse«, og først i »under-undertitlen« får man et hint om sammenhængen: »Undervisningsministeriets udbud - Fremme af evalueringskultur i folkeskolen«, står der. Politiske feinschmeckere kan nu regne ud, at Appendiks 2 indeholder eksempler på, hvad et firma skal kunne honorere, hvis det vil byde sig til som leverandør af de nye nationale matematiktest, som regeringen planlægger. Appendiks 2 er på 13 sider og refererer til Bilag 2, som er på 83 sider. Bilagets sexede titel er »Kravspecifikation«. Til læsere, der endnu måtte hænge på, kan det oplyses, at der selvfølgelig også er et Appendiks 1. Det hedder »Oversigt over test, fag, profilområder, udvalgte trinmål, trinmålsenheder«.

En test er - eller kan i hvert fald være - et godt værktøj. Den rigtige test i den rigtige situation kan give læreren værdifulde oplysninger om, hvilke problemer der er. Nogle testresultater kan oven i købet være med til at pege på, hvor og hvordan der kan sættes ind for at støtte elevernes læring.

Men som med alt andet værktøj kræver det, at en test passer til den opgave, der skal løses. Man kan ikke bruge en gammeldags skruetrækker til en stjerneskrue. Og enhver handyman har erfaret, at stjerne-hullet i skruen kan udformes meget forskelligt, så man nemt kan få fat i den forkerte skruetrækker. For slet ikke at tale om de gange, hvor man ikke opdager forskellen, før skruen er ødelagt. Eller man ser for sent, at der skal bruges en torx-skruetrækker. Du véd, den, der passer til et sekskantet hul i skruehovedet.

Og hvad har det så med undervisningsministerens test-projekt at gøre? For at forstå det skal vi en omvej over Roskilde Universitetscenter, hvor professor Mogens Niss - for Undervisningsministeriet - har beskrevet otte grundlæggende matematikkompetencerer. De er nu grundlag for det testmateriale, man har udviklet - i Norge. Men af Appendiks 2 fremgår det, at det danske undervisningsministerium er ved at få udviklet en matematiktest, som ikke kan teste disse grundlæggende matematikkompetencer. For at få presset matematikken ind i en it-baseret test har man fravalgt områderne problemløsning og kommunikation. Kommentaren til det, fra den faglige leder for »Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen« i Norge, er meget diplomatisk, men ikke til at tage fejl af. »Det kan være en vældig farlig vej at gå«, siger hun.

Det er alarmerende for skolens matematikundervisning, og det danske testvalg virker lige så klogt som at tro, at man i byggemarkedets tilbudskasse kan finde en skruetrækker, der kan klare både den lige kærv og torx- og stjerneskruer - i alle størrelser.

-th