På vej mod en ny skole

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen bruger store ord i sit debatoplæg til Globaliseringsrådet: »De ambitiøse mål for folkeskolen kræver grundlæggende ændringer i skolens hverdag«.

Målet er, at den danske folkeskole skal være verdens bedste. Eleverne skal i top i Pisa, og de skal være og selvstændige. 85 procent af dem skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2010, 95 procent i 2015.

Ændringer på en snes punkter lægger regeringen op til. De vigtigste er: ny formålsparagraf, obligatoriske test, topstyring og en ny, mere specialiseret læreruddannelse.

Oplægget - der hedder »Verdens bedste folkeskole - vision og strategi« - ligger i forlængelse af regeringsgrundlaget, som beskriver regeringens strategi for, hvordan Danmark kan klare sig i den globale økonomi.

»Uddannelser i verdensklasse« er én ud af fire søjler i strategien (de andre er »Danmark som førende vidensamfund«, »Danmark som førende iværksættersamfund« og »Verdens mest konkurrencedygtige samfund«).

Uddannelse er nemlig blevet et konkurrenceparameter. Allerede Bill Clinton sagde: »Min første prioritet er uddannelse«, og Tony Blair trumfede straks med ordene: »Jeg har tre prioriteter: Uddannelse, uddannelse og uddannelse«.

Poul Nyrup Rasmussen fulgte trop, men det er først med Anders Fogh Rasmussen, at uddannelse er blevet direkte integreret i den økonomiske politik. DLF råber vagt i gevær. Det humanistiske menneskesyn i folkeskolen er under angreb. Formand Anders Bondo Christensen og næstformand Stig Andersen lægger op til værdipolitiske beslutninger på kongressen i sidste uge af september.

jvo@dlf.org