Dialog giver kvalitet

Politikere og praktikere er enige om, at skoleledere og lærere skal opstille mål for undervisningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleledere bør have samme rolle som ledere andre steder i samfundet, siger regeringen. Den ønsker at styrke skoleledere ved at stille større krav med ansvar for resultater, og så skal lederen have bedre redskaber til at være synlig.

»En ledelse, der sætter mål, vejleder, følger op og er i løbende dialog med medarbejderne«. Det er, hvad regeringen efterlyser i oplægget til Globaliseringsrådet.

Socialdemokraterne mener, at folkeskolen er præget af manglende ledelse. I partiets nye skoleudspil skriver man, at der er behov for en ledelse, der går i dialog med lærerne, og som er synlig i klasserne.

Skoleleder Ulla Hansen er enig i politikernes forventninger til skolens ledere, men hun synes ikke, der er noget nyt i opgavebeskrivelsen, og det er ikke nok, at skolelederen er synlig.

»Lederen skal være engageret og være der i dagligdagen. Det gælder om at sige, hvad man vil, og så også gøre det«, siger hun.

Som Folkeskolen skrev i sidste uge, foreslår DLF's ledelse, at skolerne skal have et kvalitetssikringssystem, hvor lærere og ledere i fællesskab sætter mål og udvikler planer for, hvordan de nås.

»Det er som i mange private virksomheder: Hvis man vil have en ordentlig kvalitet, så inddrager man medarbejderne i at sikre den kvalitet. Det er ikke noget, der foregår ovenfra og ned. Der skal være en dialog ude på skolen mellem leder og lærere om, hvad er det så, vi gør her, hvad er det for nogle mål, vi sætter os? Det er den moderne måde at lede på«, siger DLF's næstformand Stig Andersen.

lkp@dlf.org