Engagement skal der til

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne ved bedst, hvordan det er at gå i skole, og nogle af dem mener ikke, de får nok ud af det.

Hvorfor har du valgt at skrive en kronik om, hvordan lærerne i folkeskolen klarer det?

»Jeg synes, der er nogle vigtige emner at få snakket om. Omverdenen skal være klar over, at det altså ikke er alt, som fungerer optimalt, og at der er noget, som kan gøres anderledes i folkeskolen«, siger efterskoleeleven Naja Skadhauge Sano, der den 22. august skrev en kronik i Politiken.

Hvad har de lærere, som du har mødt i folkeskolen, gjort galt?

»Undervisningen har ofte været meget ensartet, og jeg kunne godt tænke mig at blive inddraget noget mere i undervisningen«.

Hvorfor betyder det så meget, hvad det er for en person, der underviser i et fag?

»Fordi en lærer kan have afgørende betydning for, om et fag er spændende eller ej. Hvis læreren brænder for et fag, så kommer eleverne helt sikkert også til at gøre det. Så snart en lærer er uengageret, så bliver eleverne det også«.

Du skriver, at du savner kommentarer og bemærkninger fra lærere til dit skolearbejde. Betyder det, at du gerne vil undvære karakterer?

»Nej, det gør det ikke nødvendigvis. Jeg synes, karakterer kan hjælpe én til at få en opfattelse af, hvilket niveau man ligger på. Men en bemærkning kan være med til at finde ud af, hvordan man bliver bedre, og hvad man specielt skal sætte fokus på i sit arbejde«.

Hvordan skal den perfekte lærer være?

»Humoristisk, seriøs, engageret og dygtig til faget, selvfølgelig«.