Debat

Nordisk ledelse

Samfundsmodel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

KL har netop afholdt konferencen »Nordisk Lys«, der stillede det overordnede spørgsmål: Hvad kendetegner nordisk personaleledelse?

Deltagerne kom fra hele Norden, og oplægsholdere var forskere og praktikere fra de nordiske lande.

Alle indlæg pegede i retningen af, at der eksisterer en særlig ledelsesindstilling i Norden, der afviger fra for eksempel de angelsaksiske lande. Karakteristika for nordisk ledelsesstil er ansvarliggørelse, medmenneskelighed, involvering, fællesskab, personligt lederskab og mod til medarbejderskab. Uddelegering af kompetence og bemyndigelse til medarbejderne var gennemgående temaer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Forskeren argumenterede via sin forskning for, at fravær af elitetankegang og -uddannelser i de nordiske samfund giver noget meget værdifuldt, nemlig tillid til medmennesker, villighed til samarbejde og fravær af aggression, og netop disse faktorer er essentielle for udvikling. Et tankevækkende indlæg i en tid, hvor fokus ofte er på eliten.

Plejehjemslederen talte fra sin praksis om, hvordan det er personalet, der fylder rammerne ud, og hvordan lederen ved inddragelse af medarbejderne kan skabe de bedste betingelser for beboerne. »Når mit personale smiler, så får beboerne det også godt«, sagde hun. »Giv høj status til personalet«, var hendes råd. »En vidensvirksomhed er mere afhængig af medarbejderen, end medarbejderen er af virksomheden«, sagde professoren, som uddybede, hvordan professionel anvendelse af menneskelige resurser er en forudsætning for at indfri borgernes og politikernes forventninger. Lægen kunne i sit indlæg påvise, hvordan fokus på udvikling af arbejdsfællesskabet kan skabe øget velvære blandt personalet, så sygefravær og førtidspensioneringer minimeres, så investeringen hentes mangefold hjem igen.

Denne plads kan ikke yde de mange oplæg fuld retfærdighed, men budskabet i den samlede konference var klart: De værdier, der kendetegner nordisk ledelsesstil og medarbejderinvolvering, er med til at placere Norden på verdenskortet i konkurrenceevne.

I lyset af globaliseringsdebatten og skoledebatten er det på tide, vi bliver opmærksomme på de værdier, der kendetegner og har kendetegnet de nordiske samfund. I sammenligningernes navn er vi måske som samfund ved at miste noget af det mest værdifulde, som mange rundt omkring i verden misunder os.

I diskussionen om behovet for ledelse turde det være indlysende, at vi også i skolen vil have ledelse i nordisk betydning.

»I sammenligningernes navn er vi måske som samfund ved at miste noget«