Anmeldelse

Min første engelske ordbog

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvornår starter vi med at bruge ordbog, og hvordan bør den være?

Kravet til en ordbog til begynderfasen må være relevant ordforråd og billeder samt korte og tydelige forklaringer.

I denne ordbog er ordene samlet i emner, og ordforrådet er relevant for danske elever.

Bogen er en bearbejdelse af en fransk udgave, men den er tydeligt til danske elever. Ordvalget passer til danske forhold, og situationerne og billederne er ud fra engelske forhold, hvilket må være et krav for, at vi kan bruge den i en undervisningssituation.

Der er småsætninger knyttet dertil, og det kan nogle elever fint have glæde af noget senere i forløbet.

Foran i bogen er der en indholdsfortegnelse med dertil hørende silhuetter som hjælp til brugerne. Her kan jeg blot håbe, at brugerne er bedre end jeg til at læse og have gavn af disse silhuetter, for brugen deraf virker ikke helt klar for mig, men prøv selv.

Bag i bogen er der et lille grammatikafsnit, som jeg fint kunne være foruden. Hvis hensigten er at nå de helt nye begyndere, så er dette ret malplaceret.

Sidst er der en dansk/engelsk og engelsk/dansk ordliste til glæde for voksne hjælpere.

Illustrationerne er tydelige.

Alle fremmedsprogslærere vil vist gerne, at deres elever bliver i stand til at bruge ordbøger i bogform eller elektronisk udgave, og starten af dette forløb er vigtig.

Her er én mulighed, som bør tages med, når valget skal ske.