Anmeldelse

Daglig dosis 6 - Skriftlig fremstilling og sproglære / Daglig dosis 6 - Retstavningsøvelser

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et relevant danskmateriale bestående af to éngangsbøger, der kan anvendes uafhængigt af hinanden. En samlet anvendelse vil sammenkæde øvelserne.

Materialet er en fortsættelse af "Daglig dosis 5", der dog ikke anses som en forudsætning for nærværende, men samlet opfyldes delmålene i skriftlig dansk for 5.-6. klasse i henhold til Fælles Mål.

Bog 1 handler om skriftlig fremstilling og fokuserer på skriveprocessen med den traditionelle streg under processen. Selve skrivningen lægger op til megen dialog og gensidig inspiration eleverne imellem og mellem eleverne og læreren.

Omkring responsen foreslås fælles udarbejdelse af responsskemaer, der matcher de enkelte opgavetyper. Eksempler på et sådant skema gives dog ikke, hvilket kan være forståeligt, i og med at to klasser næppe ønsker den samme grad af respons.

Den skriveplads, eleverne får stillet til rådighed, er som i mange engangsmaterialer ikke tilstrækkelig. Det opfordrer til kortere svar, end man rent fagligt ønsker, men stiller jo så større krav til orden og overskuelighed mellem bog og kladdehæfte.

Sproglæredelen finder jeg tilpas afgrænset til klassetrinnet, men relevansen i at indføre en rimelig konsekvent anvendelse af de latinske betegnelser kan diskuteres.

Kommateringen er "den nye" efter Sprognævnets anbefaling, og kan den læres, vil det helt givet få positive konsekvenser for elevernes frie, skriftlige udtryksformer.

Bog 2 med retstavningsøvelser er den kendte form med gode differentieringsmuligheder.