Anmeldelse

Danmarksrejsen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når Mitsumasa Anno tager læseren med på rejse, kan "Hvor er Holger?" godt gå hjem og lægge sig. Anno er et dannet menneske i dette ords fineste betydning. Med sine japanske øjne er han i stand til at øjne det særlige i et fremmed land og fortælle om det uden ord, blot i detaljerige opslag med en række tableauer og handlinger og med genkendelige figurer, bygninger og gøremål; altså genkendelige for dem, der kender noget.

Derfor kan hvert opslag give anledning til en række spørgsmål, som man så må undersøge eller tale med kendere om. Anno kan gøre én vidende.

Han har tidligere beriget os med "En rejse", "Italiensrejsen", "Englandsrejsen" og "USA-rejsen", og nu har han bragt sin hyldest til H.C. Andersen med "Danmarksrejsen".

I 21 opslag føres vi fra Skagen gennem alle landets turiststeder og tilbage til Skagen, hvor Den lille havfrue har fået plads for at kunne vinke farvel til Anno.

Omkring 60 af Andersens eventyr har sat sig spor i opslagene, og for at hjælpe læseren er der en lille guide bag i bogen. Den verden, eventyrfigurerne indgår i, er et Danmark anno Andersens tid, og selvfølgelig kan man som dansker indvende, at der er sket et og andet siden.

Men intentionen har helt klart været at sige en japansk tak til Andersen for hans gaver til verden samt at få folk til at læse hans eventyr, også de mindre kendte.

Og til det formål virker bogen efter hensigten, fængslende og inspirerende.

Skulle man få den tanke, at dette er Danmark, så er bogen lige så bagudskuende og lukket som en vulgær brug af kanonlisten.

Men til alle, som ved, at Andersens Danmark ikke er hele Danmark, er der her en ordløs læseoplevelse af de store.