Anmeldelse

Vanddråben

- og tre andre eventyr

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

H.C. Andersen var nysgerrig og havde appetit på det, der rørte sig omkring ham i kunst, natur og videnskab. Han var ved sine fulde fem, idet han brugte alle sine sanser. Og han kunne give sine sansninger mæle.

Disse egenskaber har fået Danmarks Naturfredningsforening til med støtte fra Undervisningsministeriet at skabe et virtuelt undervisningsprojekt for de seks-tiårige elever, og det kan findes på www.kriblekrable.dk, og til i samarbejde med Carlsens Forlag at udgive den foreliggende H.C. Andersen-bog om vanddråben ("Vanddråben"), om snegle og skræpper ("Den lykkelige familie"), om myrer og bladlus ("De små grønne") og om ærter ("Fem fra en ærtebælg").

Bogen henvender sig til samme aldersgruppe.

For at gøre den egnet til selvlæsning har Grete Borregaard bearbejdet Andersens tekster, og man må lade hende, at det er lykkedes at gøre historierne læsbare og samtidig bevare stemningen og tonen fra de fire fortællinger. Alligevel skylder man eleverne at lade dem høre originalerne læst højt, fordi de altså lige har et gear mere. Men det skulle også sagtens kunne lykkes, især nu hvor eleverne har en solid forforståelse.

Det er ikke så underligt, at Danmarks Naturfredningsforening har valgt at dyrke Andersen på denne måde, for hans nysgerrighed, sansning og registrering af naturen er grundlaget for al science-undervisning. Og netop Andersens måde at give sine opdagelser mæle på viser, at natur/teknik ikke alene er et science-fag, men også kan være et af skolens væsentligste sprogproducerende fag.

Derfor er der grund til at hilse denne udgivelse velkommen: Fire af Andersens mindre kendte eventyr kommer til elevernes kendskab, og de kan med rette spørge, hvorfor disse eventyr ikke har haft større bevågenhed. Fire af Danmarks stærkeste illustratorkvinder har gjort tilgangen til eventyrene både appetitvækkende og nysgerrighedsæggende. Og endelig er hvert eventyr suppleret med et fakta-afsnit, som placerer nysgerrigheden lige midt i substansen.

Det er blevet en fornem bog, der må kunne få det til at kriblekrable i sjælen på ethvert barn mellem seks og ti år for at komme i gang med at undersøge omgivelserne og for at give opdagelserne mæle.