Ungdom 2

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Verden forguder ungdommen, men lader sig regere af de gamle.

(Henry de Montherlant)

I dagens Danmark møder fysiske og mentale svæklinge frem på session. De tåler ikke fysiske strabadser, og der er heller ikke i mental forstand megen rygrad tilbage i ungdommen.

(Frank Dahlgaard)

I den alternative pædagogik er markedets slogan om, at kunden altid har ret, blevet til, at det er eleven, der altid har ret. Uddannelse bliver et supermarked, hvor kundens/elevens/deltagernes frie valg er lov.

(Steinar Kvale)

Skolen er alt for vigtig til, at den skal være demokratisk. Det er os, der bestemmer, hvad børnene skal lære, for vi er klogere end dem.

(Bertel Haarder)

Ungdommen er en vidunderlig ting. Synd at den bliver bortødslet på de unge.

(George Bernard Shaw)

Det ubehagelige ved uddannelser er, at man skal tage dem selv. De er således lidt udanske, i den forstand at de ikke rigtig egner sig til den danske nationalsport »fralæggelse af ansvar«. Når man sidder i eksamenslokalet, hjælper ingen kære mor eller rige far.

(Henrik Dahl)

Det er meget betænkeligt, at den nuværende generation af forældre formentlig er den første, hvor man kan diskutere, om børnene er dårligere uddannet end deres forældre.

(Mogens Lykketoft)

En af de vanskeligste ting at indse, især for en ung mand, er, at vore forfædre var levende mennesker, der virkelig vidste noget.

(Rudyard Kipling)

Den alsidige personlige udvikling er altødelæggende for elevernes tilegnelse af kundskaber.

(Elisabeth K. Jensen)

Den, der gør det let for de unge, gør det svært for dem.

(Gino Cervi)

Lærdom er en skat, der følger sin ejer overalt.

(Anonym)

Else