Debat

Vildveje for folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeren har et ønske om at forbedre resultaterne af læseundervisningen. Dette skal ske via et udvalgsarbejde, hvor der skal sættes fokus på læseprocessen. Udvalget er sammensat af det, der kaldes »fagfolk med særlig indsigt i læsning og læseforskning« om det er som konsekvens heraf, at direktøren for Socialforskningsinstituttet er gjort til formand for udvalget, skal jeg lade være usagt. Danmarks Lærerforening er ikke inviteret med ind i udvalget. Ganske mærkværdigt, når man betænker, at lærerne til hver en tid skal skabe den succes, politikerne forlanger. Nationale test er ligeledes et løsen for undervisningsministeren i et forsøg på at »kvalificere« folkeskolens undervisning. Ole Hansen, som er skoleleder i Esbjerg, siger til »Mandag Morgen« 8. august: »Den offentlige debat for tiden er både skadevoldende og ensidig, blandt andet fordi den fra politisk side bliver styret i en ensidig retning«. Undersøgelser præsenteres, oftest uden at der har været foretaget den fornødne kildekritik, hverken af undervisningsministerium eller presse, hvorefter tendensen er, at politikerne præsenterer den ene hovsa-løsning efter den anden. Forældre vælger folkeskolen fra til fordel for privatskolen, som generelt har en bedre økonomi end folkeskolen, men ikke nødvendigvis en bedre resultattavle. Denne negative spiral har også som konsekvens, at der er ti procent færre, der har søgt ind på læreruddannelsen. Hos undervisningsminister Bertel Haarder er der tilsyneladende ingen hjælp at hente, for han siger: »Der er jo ingen i hele landet uden for Lærerforeningens snævreste kredse, som overhovedet interesserer sig for, om lærerne er uddannet på et seminarium« (Folkeskolens sommernummer).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler