Debat

Sådan styrkes naturfagligheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At en naturfaglig afgangsprøve kan sikre et tæt samspil mellem skolens naturfag med vekselvirkning mellem fordybelse i faget og tværnaturfaglige anvendelses- og perspektiveringsperioder, kan kun styrke det faglige udbytte hos eleverne.

Fagligheden skal styrkes. Ja, men ikke ved fortsat at isolere undervisningen i det enkelte fag. Eleverne skal jo ikke kun kunne reproducere bogens indhold og lærerens viden.

Det er ikke nok og slet ikke hvis vi skal på niveau med de lande, vi sædvanligvis sammenligner os med. Selvfølgelig skal eleverne tilegne sig fagenes indhold og metoder. Men de skal også blive i stand til at bruge den tilegnede viden og forståelse til at forholde sig til naturfaglige problemstillinger i undervisning og hverdagsliv. Når de bliver i stand til dette, kan man tale om, at fagligheden er blevet styrket.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Fagligheden kan derfor styrkes ved at fastholde og videreudvikle en fælles naturfaglig afgangsprøve, som vil »smitte af« på undervisningen.

Naturfagslærere kan hente inspiration til disse spændende, faglig-didaktiske udfordringer i »Pædagogisk Orientering«, som netop har udgivet et nummer om Fælles Naturfag Fælles afgangsprøve. Læs mere om indholdet på www.po.ffw.dk

Naturfagene er indholdsmæssigt tæt forbundne. Det vil være naturligt at knytte naturfagene tæt sammen i den praktiske undervisning, da eleverne netop søger sammenhæng og relevans. At vekselvirke mellem fælles naturfaglige forløb og enkeltfaglige fordybelser kan være netop dén faktor, der engagerer eleverne (også pigerne) i den naturfaglige side af tilværelsen.

Derfor: Hold fast, Bertel, og modstå den konforme tænkning. For du er på rette spor, hvis du vil styrke naturfagligheden blandt den danske ungdom.