Skoleledelse skal styrkes

Skolelederen skal kunne ansætte, fyre og belønne lærere

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bertel Haarder gjorde på Sorø-mødet et stort nummer ud af, at ledelsen i skolerne skal styrkes. Det er nemlig den eneste måde, man kan bremse den tiltagende tendens til centralisering på, mener Venstre-ministeren, hvis parti går ind for decentralisering.

»Det må også være i lærernes interesse, og derfor bør Lærerforeningen alvorligt overveje mine ord«, siger Haarder, der lover, at diskussionen om stærkere skoleledelse »vil køre med stigende intensitet i de kommende år«.

Med styrket ledelse mener han blandt andet, at skolelederen skal kunne ansætte, fyre og belønne lærere.

»Det, mener jeg, er helt naturligt. Hvorfor skal det være kommunen? Hvilken indsigt har kommunen? Det er skolelederen, der ved, hvilke problemer der er, og så må han jo finde ud af det med skolebestyrelsen. Jeg synes i princippet, at skolelederen skal have de samme beføjelser, som ledere i andre virksomheder har«, siger han.

DLF-formand Anders Bondo Christensen der også deltog i Sorø-mødet er helt enig. Faktisk har Lærerforeningen allerede længe sat kraftigt fokus på behovet for god skoleledelse.

»Jeg har udtrykt det på den måde, at en rigtig god skoleleder kan få stort set et hvilket som helst lærerkollegium til at fungere. Hvorimod en dårlig skoleleder kan ødelægge selv det bedste lærerkollegium«, siger Anders Bondo.

Han »gider ikke bruge meget krudt på« diskussionen om, at skolelederen skal have ansættelses- og afskedigelseskompetence. Det er en »pseudo-diskussion«, mener han. For ham er det væsentlige en udvikling af god pædagogisk skoleledelse.

»God skoleledelse er den skoleleder, der formår at gå ind og udnytte den enkelte lærers potentiale. Lærere er forskellige og har forskellige styrkesider, og den gode skoleledelse sørger for hele tiden at udvikle den enkelte lærer, sikrer, at den enkelte påtager sig det store ansvar, det er at undervise i den danske folkeskole, og skaber udvikling på skolen«, fastslår lærerformanden.

Jvo@dlf.org