Debat

Ro gør elever passive

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bertel Haarder har nedsat et »Udvalg for disciplin, god adfærd og mobning i folkeskolen«. Baggrunden er ifølge ministeren, at i urolige klasser præsterer eleverne ganske enkelt for lidt.

Det pudsige er, at den københavnske Pisa-undersøgelse viser det stik modsatte. En karakteristik af top 5-skolerne i faglig præstation i forhold til bund 5-skolerne viser, at top 5 scorer højere, både hvad angår elever, der forstyrrer timerne, og hvad angår manglende respekt for lærerne.

Forklaringen kan være, at for meget ro og respekt for læreren passiviserer eleverne, så det forringer deres faglige udbytte?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Kære Bertel. Man kan måske gå for langt i krav om gammeldags disciplin, ro og orden.