Anmeldelse

Skibet er ladet med?

- en antologi om unge, modernitet og særlige behov som vilkår

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antologien handler om uddannelses-, lærings- og udviklingsmuligheder for unge med særlige behov. Unge, som ikke uden problemer matcher og honorerer de udfordringer, man står over for, når man skal lære at klare sig som voksen.

Bogen sammenfatter erfaringer fra Equal-projektet, hvis formål har været: Integration på arbejdsmarkedet af personer med særlige behov ved hjælp af visualiseret situeret undervisning i livslang læring .... Tanken er gennem forskellige projekter at udnytte den rivende udvikling inden for informations- og kommunikationsteknologi til fordel for disse unges meget forskellige og specifikke behov.

Bogens titel refererer til børnelegen, hvor skibet kan lades med vidt forskellige ingredienser. Analogien ligger i, at indsatsen over for disse unge i høj grad skal tilpasses den enkelte og forfølges gennem praktiske eksperimenter og erfaringer, der forfiner indsatsen, så den unges resurser kommer frem og i sving.

Flere unge har som udgangspunkt været skeptiske over for brugen af tekniske hjælpemidler og betvivlet egne evner til at bruge dem. Men den specifikke tilpasning af hjælpemidler og stabil og tilgængelig voksenkontakt, der kan nuancere muligheder og tolkninger, danner grunden for en stribe rimelig succesfulde beskrivelser.

Bogen skifter mellem praksisnære beretninger og mere teoretiske overvejelser. Logikken i disse skift er indimellem svær at finde og besværliggør den umiddelbare læseoplevelse. Flere af artiklerne er dog interessant læsning.

Powered by Labrador CMS