Anmeldelse

Lærere i bevægelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er en antologi, som rummer elleve kortere og længere artikler om matematik og naturfag i grundskole, gymnasium og i diplomsammenhæng. Som titlen antyder, er det imidlertid disse fags lærere, det drejer sig om, nemlig med hensyn til lærernes udvikling af kompetencer og professionalisme generelt.

Man kan kalde bogen en slags erfaringsopsamling. Striben af artikler fortæller om meget forskellige udviklingsprojekter i de senere års matematik- og naturfagsmiljøer på ganske forskellige skole- og uddannelsesniveauer. Og hensigten med bogen er netop at synliggøre og videregive erfaringer og vurderinger fra disse forskelligartede projekter og samtidig inspirere debatten om videreudvikling af lærere på mange niveauer.

Denne kalejdoskopiske og temmelig usammenhængende artikelsamling forsøger redaktørerne, Mette Andresen og Jørgen Thorslund, at holde en smule sammen på ved at pege på en håndfuld temaer eller felter, som de mener er gennemgående i bogens artikler i større eller mindre grad. Men mere interessant er nok redaktørernes vurdering af væsentlige og nødvendige aspekter i fremtidens professionalisering: 1) Lærerarbejdet er en livslang læreproces, hvor nybegynderens og den øvedes behov i øvrigt er ganske forskellige. 2) Fagdidaktisk kompetence er omdrejningspunktet i faglighed, i hvert fald hvis videnskabsfaglig indsigt skal komme til sin ret i undervisningen. 3) Det er nødvendigt at forstå, at skole- og lærerudvikling handler om både top-down-styring og bottom-up-styring.

Powered by Labrador CMS