Anmeldelse

Læseundervisning og evaluering

Kopimappe

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den erfarne læseforsker Jørgen Frost har igennem forskning, forfatterskab og kursusvirksomhed haft stor indflydelse på danske og norske læreres undervisning i læsning. Nu har han udviklet et meget enkelt prøvesæt, der kan administreres af den enkelte dansklærer eller af en specialundervisningslærer. Ud fra prøver i højtlæsning fastslås elevens aktuelle læseniveau, og derudfra vælges trænings- og læsemateriale. Materialet er beregnet til elever fra midten af 1. klasse til og med 3. klasse. Desuden findes en række prøvetekster til større elever mellem ti og 14 år, der har behov for lette læsetræningstekster.Læsemåleren indledes med en vejledning på godt tyve sider. Kopidelen består af 34 prøvetekster udvalgt fra "Dingo"-serien. Teksterne har lixtal imellem 4 og 24. De er, som nævnt, beregnet til højtlæsning. Hver tekst er gengivet på henholdsvis et lærer- og et elevark. Lærerarket er beregnet til registrering af fejl og læsehastighed. Efterfølgende kan man udregne rigtigheds- og fejlprocenter. Elevarket har sort-hvide illustrationer.Der lægges op til, at elevens resultater indføres på et læsemålerark, der opbevares i en såkaldt læselog, hvor der også kan være boganmeldelser og elevens egne digte og historier.I vejledningen gives en god og letforståelig indføring i både læseteori og især den praktiske anvendelse af prøvematerialet. Desuden gives eksempler på, hvordan man i praksis kan arbejde videre med elevens læseudvikling.Jørgen Frost har tilegnet dette materiale til den nyligt afdøde læseforsker Jørgen Christian Nielsen: Sammen med forfatter- og forskerteamet bag IL-prøverne udviklede Jørgen Christian Nielsen et forskningsmæssigt grundlag til at forstå betydningen af, at læsetekster skal tilpasses elevens udviklingsniveau i læsefærdighed, og at arbejdet med teksten kan videreudvikle elevens læsefærdighed. Denne dokumentation er enestående. Derfor har jeg kaldt dette forskningsresultat for Nielsens lov, hvilket Jørgen Christian Nielsen godkendte med sin sædvanlige form for humor.Tekster, hvor eleven arbejder sammen med en lærer, bør kunne læses med en rigtighedsprocent på 80. Hvis eleven skal arbejde alene med teksten, bør denne kunne læses med en rigtighedsprocent på mindst 90. Læsesikkerhed kommer før læsehastighed. Hastigheden bør udelukkende trænes på tekster, eleven magter at læse.Med dette enkle materiale har dansk- og specialundervisningslæreren et særdeles godt grundlag for sammen med skolens bibliotekar at finde egnede tekster til den enkelte elev. Man kan selvfølgelig vælge en bog fra "Dingo"-serien, der matcher prøvetekstens lixtal, men man kan lige så vel vælge andre bøger af tilsvarende sværhedsgrad.

Powered by Labrador CMS