Det internationale pust

Ildsjælene og lederen må gå hånd i hånd, når det internationale skal ind i undervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Én af de udfordringer, folkeskolen står med i dag, er at ruste de unge til at kunne begå sig i en stadig mere globaliseret verden. En udvikling, der presser sig på fra flere sider. Ikke mindst skal de unge for at få de attraktive job kunne klare sig i konkurrence med udenlandsk arbejdskraft. Men de unge skal også kunne begå sig i en multikulturel og international verden, som også er lige uden for vores egen hoveddør. Skolen har en stor opgave med at sikre, at eleverne kommer ud af skolen med viden og interesse for verden uden for Danmarks grænser og med kompetencer til at handle og klare sig i internationale sammenhænge. Nogle elever vil helt sikkert opnå de kompetencer, fordi de er heldige at have forældre eller lærere, som tænker internationalt og måske rejser meget. Men der er også en stor gruppe elever, som ikke vil, og for at få dem med er det nødvendigt, at skolen arbejder målrettet med den internationale dimension. Det arbejde skal bæres af både lærere og skoleledelse og ikke kun ildsjælene.

De internationale ildsjæle er dem, der slet ikke kan lade være med at tænke verden med ind i deres undervisning, og som inspirerer og motiverer eleverne til at være nysgerrige. De ser, at der er mange muligheder, i næsten alle fag, for at inddrage andre kulturer, andre måder at tænke og handle på og andre menneskers vilkår.

Det er også ildsjælene, der er opmærksomme på, hvor man kan søge om tilskud til rejser med elever, udvekslinger med Grønland, Holland, Tyrkiet eller andre europæiske lande, kurser for lærere i udlandet eller studieture for ledere. Ildsjæle er uundværlige, men de kan ikke klare det alene.

For hvis alt initiativ overlades til ildsjælene, så er det kun et mindre antal elever, der får det internationale pust. Derfor må skolelederen på banen og sikre, at det internationale bliver en integreret del af undervisningen. Først og fremmest ved at sætte den internationale dimension på dagsordenen som et indsatsområde på skolen blandt mange andre. I første omgang ved blot at inddrage flere lærere i arbejdet, lade gode ideer finde vej til skolens intranet eller servicecenter, senere måske som en strategi for den internationale dimension. Det vigtigste er, at mange lærere opdager, at der er foræringer til undervisningen alle vegne, når blot man får øje på dem. Det internationale er nemlig ikke kun at rejse og arbejde sammen med elever fra andre lande, det er også indholdet i mange fag og i mange tværfaglige projekter.

At tænke det internationale ind i undervisningen kan lyde besværligt, men i virkeligheden er der mange fag, der allerede har en international dimension. Der er faktisk ingen uden.

En oplagt mulighed er at bruge et af de mange virtuelle samarbejdsfora og udnytte, at elever i andre lande kan have helt andre synsvinkler, end vi har. I år hvor meget drejer sig om afslutningen af anden verdenskrig, kunne man samarbejde med klasser i andre europæiske lande om, hvordan det var at være barn under krigen. Interview med bedsteforældre i Tyskland, England, Italien og Polen vil give en helt anden opfattelse af, hvad krig betyder for børn og unge. På den måde har nettet givet muligheder for korrespondance, både som pennevenner før i tiden og inden for specielle fagområder.

Også via portalen eTwinning.net kan klasser og skoler finde kontakter, hvor man kan kommunikere med mail, chat, webcam og videokonferencer, og hvor man kan få sit eget forum til opbevaring af fælles dokumenter.

I det hele taget er der meget inspiration at hente på nettet. Desuden er sprogfagene oplagte til at få det internationale med, og sproglærere er nok de mest aktive og opmærksomme allerede, men stadigvæk er der mange muligheder for at udbygge og øge kvaliteten af den internationale dimension.

Man kan læse mere på www.ciriuson line.dk både om hjemmesider, hvor der kan hentes viden og inspiration til undervisningen, og om programmer, der giver tilskud til rejser og samarbejde.

Lone Kaplan er international rådgiver i Cirius en styrelse i Undervisningsministeriet, der arbejder med internationalisering af danske uddannelser

Powered by Labrador CMS