Seriøs biologi er ikke kedelig

Årets vindere af Undervisningsmiddelprisen tager både faget og eleverne alvorligt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærebogsforfatterne Thomas Bach Piekut, Rikke Risom, Leif Schack-Nielsen og Anders V. Thomsen blev for nylig belønnet med hver 5.000 kroner, da deres biologisystem »Bios« blev tildelt Undervisningsmiddelprisen 2005.

»Bios lokker og indbyder læseren. Dyrenes konge stirrer den kommende læser lige i øjnene. Hvad mon der gemmer sig? Man får lyst til at åbne bogen, og når man lukker op, er der veloplagte sider med en virkelig god udnyttelse af de grafiske virkemidler«, sagde kontorchef i Undervisningsministeriet Peter Grønnegård ved prisoverrækkelsen, hvor han også roste undervisningsmidlet for at være både klassisk og overraskende i sit emnevalg.

»Vores udgangspunkt har været en begejstret faglighed, samtidig med at vi ønskede, at materialet skulle være seriøst«, siger Leif Schack-Nielsen. Han og resten af gruppen havde set en række eksempler på andre materialer, hvor de mente, at biologifaget blev lidt for pjattet i bestræbelserne på at gøre faget sjovt.

»Vi syntes, der var behov for et anderledes materiale. Det støttede forlaget, og layouteren var med på vores tanker. Biologi er et seriøst fag, hvilket ikke er det samme, som at det er kedeligt«, understreger Leif Schack-Nielsen.

Prøvet af på elever

Materialet bygger i stor udstrækning på praktisk afprøvning, og der er taget højde for, at mange elever har en viden om aspekter ved faget i forvejen. Desuden er der i kopimapperne oplæg til, at eleverne kan opstille egne mål og hjælp til at formulere deres egne beskrivelser og oplevelser af naturen.

Peter Grønnegård roste forfatterne for, at de med materialet konkretiserer de Fælles Mål, som ministeriet har fastsat for biologiundervisningen. Men forfatterne har derudover haft som mål at vække elevernes nysgerrighed over for naturen og give dem et skub til at gøre naturoplevelser til en del af deres hverdag livet igennem. Det vil øge livskvaliteten. »Det er her, fuglemennesker og sommerfuglesamlere kommer fra«, siger Leif Schack-Nielsen.

Det skal være til at læse

To af forfatterne, Rikke Risom og Thomas Bach Piekut, har deres hverdag i skolen, og det har givet mulighed for at udarbejde materialet, så det svarer til skolens virkelighed. Derfor har man på forskellige måder sørget for, at det også kan anvendes af lærere, der ikke er linjefagsuddannede i biologi. »I den forbindelse har vi forholdt os til fagets faktiske situation«, siger Thomas Bach Piekut. »Det er ikke i modstrid med vores mål om at udarbejde et seriøst materiale, men vi har brugt mange kræfter på at skrive til de lærere, der ikke er sikre i faget, så de også kan bruge det. Det mener vi i sidste ende vil gavne det«.

Rikke Risom peger på læseligheden som noget andet, forfatterne har lagt vægt på: »Vi har støttet os op ad læseforskningen, og vi har nøje overvejet sværhedsgraden. Materialet skulle være spændende at læse, derfor har vi forklaret nyttige, men svære ord i marginen frem for at forklare dem i teksten. Eleverne skal have mulighed for at læse bogen som delvis selvstændigt arbejde uden hele tiden at blive afbrudt af ordforklaringer«, siger hun.

Ud over vindermaterialet blev Grethe Grønkjærs multimediemateriale »Broer«, med tretten norske og svenske sange til brug i dansk i grundskolen, belønnet med 4.000 kroner, og Kirsten Jakobsen og Katja Tang fik hver 3.000 kroner for »Læsningens Landskab«, et materiale til undervisning i læseforståelse i 3.-4. klasse.

tha@dlf.org

Powered by Labrador CMS