Anmeldelse

Som man spørger får man svar

Anvendelse af spørgeskemaer i undersøgelser, projektarbejde og projektopgaven 6.-10. klasse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er ikke en ørn til det med tal, så da "Matematrix" landede på mit bord, blev jeg helt glad en bog om spørgeskemaer, hvordan man udarbejder dem, og hvordan man "scorer" og konkluderer ud fra dem. Det har jeg bare savnet til projektarbejde, og det er der også mange andre, der har.

Forordet lægger flot ud med at fortælle, at det netop er det, bogen er tænkt som en hjælp til i det praktiske projektarbejde. Og bogen er da også god til at lære læseren at udarbejde spørgeskemaer og at indarbejde dem i Excel, så man kan konkludere fra indtastningen. Hvis bogen havde koncentreret sig om temaet for sin titel, spørgeskemaer, havde den været fin nok.

Det er bare synd, at den må have hele projektopgaven med og derfor tager fat på alle dens aspekter.

Det havde været godt, hvis der havde været plads til et kursus i at gennemføre interview, som er en naturlig forlængelse af skemaerne, men her nøjes man med lidt summarisk løssnak: "I skal have nogle relevante spørgsmål parat". Er det ikke at fornærme læseren? Hvorfor ikke sige, at de skal være få, klare og åbne (det kan skemaer ikke). Og så noget om, hvordan man får offeret til at tale frit, og noget konkret om, hvem man kan interviewe om hvad og hvordan. Det mangler.

Til gengæld fyldes læseren op med snak om problemformuleringer, målgrupper og fremlæggelse forvirrende beskrevet og overflødigt. Hvor er det synd!