Anmeldelse

Drama/teater

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Kjeld Abell

Instruktør: Emmet Feigenberg

Medvirkende: Bodil Jørgensen, Mads Wille,

Jørgen Reenberg, Jannie Faurschou med flere

Spilleperiode: 5. december - 22. januar

Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teaters genopsætning af Kjeld Abells drama 'Anna Sophie Hedvig' fra 1939 markerer 100-års-dagen for forfatterens fødsel, men opsætningen er nu ikke kun bemærkelsesværdig af den grund. Efter den 11. september er forestillingens emne og tema desværre igen blevet alt for aktuelt.

Stykket handler om den forsigtige og gennemsigtige skolelærinde Anna Sophie Hedvig fra provinsen, som under et besøg hos den fine familie i staden efter en overdådig middag foran kaminen fortæller, at hun har slået sin skoles kommende bestyrerinde ihjel. Og hvorfor har hun så det? Var hun et ondt menneske? Var det i selvforsvar? Var det en handling udført i et anfald af vanvid? Som publikum er man ikke helt sikker, men det er Anna Sophie Hedvig.

Mordet var en mere eller mindre bevidst handling mod et dårligt menneske, der truede med at smadre Anna Sophies verden og alt det, hun troede på. Anna Sophie står ved sin udåd. Men er det forkert, det hun har gjort? Med sin indrømmelse bliver Anna Sophie på godt og ondt katalysator for resten af stykkets handling, for sindene kommer i kog i de fine stuer, og mange af maskerne falder. Med sin beretning ridser hun i den borgerlige overflade, og det kommer der meget interessant ud af. Jeg vil ikke her gå i detaljer med stykkets videre handling og diverse sideforløb.

I stedet vil jeg rose alle skuespillerpræstationerne og instruktionen. Tempoet er højt, og næsten alle stykkets humoristiske indslag er fint betonet. Det er ganske enkelt en meget underholdende og fængende forestilling.

Men midt i latteren rammes man af alvoren, for 'Anna Sophie Hedvig' er også en meget tankevækkende forestilling, der handler om, hvordan velstand kan sløve passionen, og om hvordan 'en lille grå mus' - hende, vi alle overser - pludselig gør oprør og griber til vold. Men kan vi sympatisere med en person, som med vold kæmper for sine idealer? Under hele forestillingen står en frihedskæmper på toppen af prosceniumsrammen til henrettelse. Kan vi i dag overhovedet sympatisere med ham, for er han i virkeligheden ikke nu blevet det, vi kalder for en 'terrorist'. Hvem er hvad, og hvor langt kan man gå for det, man tror på? Forestillingen giver ingen svar, men lader publikum gå hjem med netop disse komplekse spørgsmål til eftertanke. 'Anna Sophie Hedvig' er både en provokerende, interessant og - paradoksalt nok - en meget underholdende forestilling, som anbefales på det varmeste til både elev og lærer. Tillykke med de 100, Kjeld Abell, du kan endnu!

Maj-Britt Mathiesen