Anmeldelse

Sprog, Rytme/bevægelse, Musik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- historien om de mange intelligenser

Af Lise Jul Pedersen, Lis Bonde Rolsted og Niels Bo Westergård

Video, 35 minutter, 275 kroner

Kathrine System, Reva Esbjerg

Telefon 7545 1866

Med støtte fra Undervisningsministeriets tips- og lottomidler og Århus Filmværksted er der produceret en film om en pædagogisk praksis. Denne undervisningsform har fået sit navn efter de første bogstaver i ordene sprog, rytme, bevægelse og musik: 'Sprybemus'.

Undervisningen bygger på kompetenceteorien, teorien om de mange intelligenser. Filmen indeholder både en teoretisk del, hvor der fortælles om teorierne, og en del med undervisningseksempler. Her medvirker elever fra både Bankagerskolen og Specialskolen på Bankagerskolen i Horsens. Undervisningseksemplerne bliver kommenteret og sat i relation til teorierne af lærerne.

I forbindelse med dette projekt er der udarbejdet finérbogstaver, gemmekasse og magnetordkort, der passer til emnerne 'Mig og min krop', 'Årets gang', 'Eventyr', 'Følelser' og 'Dyr'. Disse materialer kan købes. Jeg har kun set dem i brug på videoen og kender ikke prisen.

I undervisningseksemplerne vises, hvordan mange 'undervisningskanaler' fremmer indlæringen. Der er eksempler med indlæring af bogstaver, ugedage og måneders navne. Desuden arbejdes der med et eventyrforløb i tilknytning til eventyret 'Fyrtøjet'.

Rytmen, musikken, bevægelserne og de medvirkendes glæde er en gennemgående faktor i alle undervisningssituationerne. Det vil nok være vanskeligt direkte at kopiere de meget dygtige lærere, der underviser på videoen, men lærere på specialskoler og normalskoler vil kunne hente viden og inspiration til arbejdet med varierende indlæringsformer.

Tove Kettner Heiberg