Det pædagogiske håndværk

Vi har glemt at udvikle og dyrke den praktisk-pædagogiske kunnen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En bestemt modsætning har været gennemgående hos de politikere og offentlige debattører, der i diskussionen om Pisa og i valgkampen har kritiseret folkeskolen: På den ene side siger man, at skolen står og falder med lærerne, og at kongevejen til en bedre skole er dygtige og engagerede lærere. Men på den anden side foreslår man en lang række konkrete foranstaltninger test, intensiveret tilsyn, strammere læreplaner der har at gøre med alt andet end dygtige og engagerede lærere.

Forklaringen på denne modsætning er sikkert mangel på viden og fantasi. Man mener formentlig af et ærligt hjerte, at skolens kvalitet virkelig står og falder med lærerne. Særligt politikerne bliver konstant afkrævet konkrete bud på, hvad de så vil gøre. Og hvis ikke de kan komme i tanker om noget, der kan gøre lærerne dygtigere og mere engagerede, bliver de nødt til at foreslå andre konkrete foranstaltninger. Politikere overlever ikke en offentlig debat, hvor de ikke kan byde på forslag til, hvordan problemerne skal løses.

Forklaringen på modsætningen kan naturligvis også være, at politikerne ikke reelt mener det med de dygtige og engagerede lærere, og at de dybest set tror på strammere styring, tilsyn og kontrol. Imidlertid vil jeg her vælge den venlige fortolkning og tro på, at politikerne blot mangler viden og fantasi til at komme med forslag til, hvordan man gør lærere dygtigere og mere engagerede. Her er derfor en række forslag til fri afbenyttelse:

Først og fremmest er det vigtigt at øge kendskabet til og respekten for det pædagogiske håndværk. Vi har i Danmark gennem 40 år vænnet os til den tanke, at den gode lærer først og fremmest er kendetegnet ved sin indsigt og sin refleksion. Vi har nedvurderet og glemt at udvikle og dyrke den praktisk-pædagogiske kunnen. En række ret enkle foranstaltninger vil kunne fremme det pædagogiske håndværk:

Mest påtrængende er det at få indført introduktionsordninger for nyuddannede lærere, hvor de modtager støtte, vejledning og kollegial supervision fra erfarne kolleger gennem det første år eller to som lærere. Det er oplagt urimeligt, at nyuddannede lærere uden særlig støtte pålægges at udføre samme arbejdsopgaver som kolleger med 30 års erfaring. Manglen på introduktionsordninger i Danmark er efterhånden påfaldende, når man sammenligner os med andre lande.

Praktikdelen af læreruddannelsen kan forbedres væsentligt. Ambitionsniveauet og signalerne om den indsats, der forventes af de studerende, bør hæves, og de studerende bør undervise noget mere og have vejledning af folk med en praktiklæreruddannelse.

Ikke blot grunduddannelsen, men også efter- og videreuddannelsen bør vise mere respekt for det praktisk-pædagogiske håndværk. Mange efter- og videreuddannelser gør ikke deltagerne til bedre lærere, men fører snarere til, at de holder op med at være lærere og bliver ledere eller konsulenter i stedet. Vi savner efter- og videreuddannelser, der er formaliserede, længerevarende og meritgivende. Og som samtidig er praktiske i indhold og sigte. Hvorfor ikke diplom- og masteruddannelser, hvor eksamen består i at demonstrere, hvad man kan udrette i klasselokalet i stedet for ved eksamensbordet eller tastaturet?

Der iværksættes jævnligt fra både centralt og kommunalt hold udviklingsprogrammer, ofte med en hel del penge. Som regel handler de om nye hjælpemidler, organisationsformer eller metoder. Jeg foreslår et udviklingsprogram med det mål at gøre landets lærere bedre til at gennemføre den helt almindelige daglige undervisning. Kollegial supervision skal være den dominerende arbejdsform, og succeskriteriet skal være, at eleverne lærer noget mere, og at både elever og lærere bliver endnu gladere for at arbejde i skolen.

Per Fibæk Laursen er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet

Powered by Labrador CMS