Fagministerier mister magt

Hvis man vil have indflydelse på skoleområdet, skal man ikke længere ind i Undervisningsministeriet. Man skal derimod prøve at påvirke regeringens globaliseringsråd

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mindre indflydelse på skolepolitikken. Det kan blive en af konsekvenserne for DLF, hvis Anders Fogh Rasmussen lykkes med sit globaliseringsråd, som han har nedsat med sig selv ved bordenden.

Det siger professor i statskundskab ved Københavns Universitet, Tim Knudsen.

»Etableringen af Globaliseringsrådet må ses som et forsøg på at styre politikudviklingen i Danmark direkte hen over statsministerens bord«, uddyber han.

Rådet skal hjælpe regeringsledelsen med at formulere en samlet strategi for, hvordan Danmark klarer sig bedst muligt i den globale økonomi. »Uddannnelse i verdensklasse« skal være et af de centrale elementer i denne strategi, fremgår det af kommissoriet for rådets arbejde.

Rådet består af ledere for nøgleorganisationer og -institutioner i det danske samfund. Lærerne er eksempelvis repræsenteret ved Bente Sorgenfrey, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF).

»De sidder der ikke på grund af deres begavelse, med al respekt, men på grund af deres magt. Når de først er taget i ed med hensyn til en række politikker, bliver det meget svært for alle andre at komme til«, siger Tim Knudsen.

»Man kan spørge, hvor meget legitimitet sådan et organ har. Hvis det når frem til en strategi, skal den omsættes i en række beslutninger lovgivning og budgetter som skal ind over Folketinget, og når alle de store organisationers mest fremtrædende repræsentanter så har siddet og sagt ja til det, er det svært for Folketinget at sige nej, det vil vi ikke«.

»For eksempel: Hvis Anders Fogh har fået LO med, så er det næsten umuligt for Socialdemokraterne at sige noget andet. Folketingets partier og fagministerierne bliver svækket af det her«.

Hvor seriøst er rådet ment?

»Man kunne forestille sig, at det er et udtryk for, at nu har regeringen siddet et stykke tid og er kørt lidt flad på batterierne, og så forsøger man at få nye ideer på den her måde. Det kunne også være et symbolsk forsøg på at give indtryk af, at der nu sker noget, uden at der nødvendigvis kommer så meget ud af det«.

»Men det ville ligne Anders Fogh meget dårligt at sætte det her i værk som et kynisk forsøg på bare at lave symbolik. Jeg tror, han mener det alvorligt«.

»Men derfor er det jo ikke sikkert, der kommer noget ud af det. Det kan blive sværere, end man havde troet, at blive enige om en samlet dansk strategi, i hvert fald hvis vi skal længere ned end de smukke ord og programerklæringer«.

Undervisningsministeriet sat ud af spillet

I Danmark er der tradition for, at ministerierne arbejder sammen med interessenterne inden for fagområdet. Det nye er, at det nu sker direkte i forhold til regeringsledelsen. En følge kan blive, at fagministerierne sættes mere eller mindre ud af spillet som politikdannere, vurderer Tim Knudsen.

»Fagministeriernes indflydelse har allerede et stykke tid været stærkt dalende. Store ministerier som Undervisningsministeriet og Socialministeriet bliver mere og mere reduceret til ekspeditionskontorer for regeringsledelsen og den overordnede strategi. Det samme kan siges om Integrationsministeriet og en række andre ministerier«.

Processen er sat i gang af VK-regeringens kontraktpolitik, som har ført til meget omfattende og præcise regeringsgrundlag. Topstyring kan blive endnu mere udtalt med etableringen Globaliseringsrådet, vurderer Tim Knudsen.

»Hvis man nu vil have indflydelse på for eksempel skoleområdet, skal man ikke længere ind i Undervisningsministeriet. Man skal være tidligt ude. Man skal prøve at påvirke for eksempel Globaliseringsrådet«.

Men heller ikke det er nemt, mener professoren. Langhårede dagsordener om pædagogik har det nemlig svært i topstyret politik.

»Det er en bestemt type organisationer, der får indflydelse i Globaliseringsrådet dem med stor nationaløkonomisk betydning«.

»Faglige organisationer, som har nogle ideer om, at deres arbejde skal udføres med en professionel standard for eksempel læger, socialrådgivere og lærere har fået sværere og sværere ved at påvirke politikdannelsen, og det vil blive endnu sværere«.

DLF banker på døren

Lærerforeningen prøver selvfølgelig at komme til orde i rådet gennem FTFs Bente Sorgenfrey.

Desuden har DLF-formand Anders Bondo Christensen sendt et brev til samtlige medlemmer af rådet (brevet kan læses på www.dlf.org), hvori det påpeges, at det er en primær opgave for skolen at gøre eleverne til livsduelige, demokratisk sindede danskere i en global verden.

Endelig har Anders Fogh bedt lærerformanden komme med et oplæg på et møde i august, der har uddannelse på dagsordenen.

Men det er op ad bakke, mener Tim Knudsen, for tænkningen i regeringsledelsen er økonomisk, ikke humanistisk. Som Anders Fogh udtalte i en pressemeddelelse, da rådet blev skudt i gang i april:

»Regeringen vil i løbet af det kommende år formulere en samlet strategi for, hvordan vi ruster Danmark til den globale økonomi«.

Heller ikke dét er nyt, det er blot en tendens, der forstærkes med rådet.

»Politikdannelsen er mere og mere blevet underordnet økonomiske hensyn, og det er det, man også forsøger med rådet. Det bliver sværere at få andre typer tænkning igennem. Vi taler fagligt om, at økonomismen har vundet frem«, siger Tim Knudsen.

jvolsen@dlf.org

Globaliseringsrådet

Globaliseringsrådet, som Anders Fogh Rasmussen annoncerede i valgkampen, er nu nedsat og gået i gang med sit arbejde. Rådet mødes en gang om måneden fra klokken 12 til 12 næste dag. To møder er afholdt. I juni vil regeringen udsende en pjece og om et år fremlægge en vision og en strategi, der skal udmøntes i lovforslag eller konkrete initiativer.

Kommissoriet for rådets arbejde har overskriften »Danmark i den globale økonomi«. »Danmark skal placere sig blandt verdens bedste i den globale økonomi. Målet er, at vi kan øge vores velstand og fortsat være et samfund uden store sociale og økonomiske skel«, står der i kommissoriet.

Strategien er, at Danmark skal være et førende videns- og iværksættersamfund med »uddannelser i verdensklasse«. Danmark skal være »verdens mest konkurrencedygtige samfund«.

Rådet består af 21 ledere fra faglige organisationer, erhvervslivet og vidensinstitutioner. DLF er repræsenteret ved FTF-formand Bente Sorgenfrey. Pædagogikken er repræsenteret ved professor Niels Egelund, der er leder af Pisa i Danmark.

Rådet skal rådgive et ministerudvalg bestående af undervisnings-, forsknings-, finans- og erhvervs- og økonomiministeren. Statsministeren sidder ved bordenden. Anders Fogh har bedt DLF-formand Anders Bondo Christensen holde oplæg i rådet til august.

Læs kommissoriet og se listen over rådets medlemmer på www.statsministeriet.dk

Det at blive undervisningsminister er ikke, hvad det har været. Når man bliver undervisningsminister i dag, er man i en situation, hvor man får en meget mere bunden opgave, som er udstukket af regeringsledelsen
Powered by Labrador CMS