Debat

Skolens vigtigste fag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Historie er skolens vigtigste fag. Mange vil nok være uenige i dette udsagn, men jeg mener, at det er rigtigt.

For det første kan historie noget, som få andre fag kan: Bruges i alle andre fag. Historie kan give eleverne nogle analytiske værktøjer, der gør, at de kan klassificere fakta, se sammenhænge på tværs af tid og rum, og faget kan give dem kendskab til nøglebegreber, som de vil støde på i andre sammenhænge og former.

For det andet kan historie gøres spændende. Det levende ord, fortællingen, kan få eleverne til at sidde bomstille i længere tid end meget andet, hvis det gøres ordentligt. Historien er de store fortællingers hjemsted.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For det tredje kan historie give samhørighed på tværs af kulturel diversitet. En elev af palæstinensisk oprindelse kan måske ikke se det fede i vikingetiden, men kan via sagaerne finde ud af, at der er nogle ting, han har tilfælles med en lyshåret nordbo, for eksempel deres vægtning af venskab og høflighed.

For at kunne se sammenhænge gennem tid og rum kræver det, at eleverne kender til nøglebegreber og hændelser i historien. I mine øjne er det ikke så vigtigt, om Anden Verdenskrig startede den 1. september 1939, da man med den viden, vi har i dag, kan argumentere for, at den reelt startede tidligere.

Derfor er absolut kronologi ikke et krav i den undervisning, jeg skal give, men derimod vil jeg kræve, at eleverne kan forklare grunden til, at der kom krig, kende ideologierne og kan forklare, hvorfor almindelige tyskere ikke sagde nej.

Derfor er den tidslinje, Fælles Mål kræver af alle klasser, et godt værktøj. Den kan give en oversigt over kronologien, den kan markere tidernes skiften og vise, hvor der skete mest, og muligvis hvorfor.

Derfor mener jeg også, at den burde udbredes til alle fag, da alle fagområder har en historie.

Powered by Labrador CMS