Skridt i rigtig retning

Forældre og lærere er enige: Det er godt at finde ud af, hvor man har sine intellektuelle styrker og svagheder, når man har med børn at gøre

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Birgit Madsen, der har været med til at tage initiativet til forældretesten, har tidligere deltaget i test af de mange intelligenser. Hun mener, at metoden kan være med til at give forældrene bedre indsigt i, hvordan deres børn lærer.

»Da min søn i 4. klasse havde svært ved at løse en matematikopgave, der handlede om at bevæge sig højre om, kom jeg i tanke om, at man kunne bruge hans kropslige intelligens«, fortæller hun. »Vi gik så først rundt i stuen, og bagefter tegnede vi bevægelsen med hænderne. Resultatet blev, at han kunne løse opgaverne og ikke siden har haft problemer med den type opgaver. Noget tilsvarende prøvede vi, da han skulle lære tabeller, og det gik også godt. Jeg er ikke i tvivl om, at det, at jeg er opmærksom på de mange intelligenser, gør det nemmere at forstå, hvordan mine børn fungerer, og at de på nogle områder er anderledes, end jeg er«.

Klasselærer for en 1. klasse på Nørrelandsskolen Inga Dam mener, at det er et helt rigtigt initiativ, forældrene har taget.

»Når forældrene går sammen om sådan en test, kommer de i dybden i forhold til den måde, vi arbejder på her på skolen. Derved kan de være med til at inspirere lærerne. Jeg tror også, at det vil brede sig som ringe i vandet til de andre forældre. Det er der gode chancer for, når 25 procent af forældrene til børnene i min klasse har været med«.