Forældre tjekker deres intelligens

Forældre prøver på egen krop, hvad det med de mange intelligenser går ud på, for at bakke op om skolesatsning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Gud fri mig vel hvor er det svært«.

Karin Kiib sidder med nogle små sedler foran sig og et stykke A4-papir. Sedlerne beskriver Howard Gardners syv intelligenser, og meningen er, at de skal klæbes på papiret i en rækkefølge, som passer til, hvor man har sine styrker og svagheder.

Karin Kiib beslutter sig for at placere musikalsk intelligens øverst og rumlig intelligens nederst.

»Selvom jeg ikke kan spille, og selvom mine børn siger, at jeg ikke kan synge, så er jeg vist ret musikalsk, men min fornemmelse for rum og billeder er ikke særlig veludviklet«, siger hun, der er sammen med 19 andre forældre på Nørrelandsskolen i Holstebro for at få testet, hvordan hun matcher Gardners mange intelligenser. Skolen har de sidste tre år arbejdet ud fra den amerikanske professors teorier. Forældrene har i varierende grad været involveret blandt andet gennem en studiekreds, og nu synes nogle af dem, at de selv på egen krop skal prøve, hvad det med de mange intelligenser går ud på.

Rundt om bordet går det trægt med at få placeret de små sedler. Det volder problemer, at der på det udleverede materiale er forskellige definitioner af, hvad de enkelte intelligenser rummer.

Sæt et andet navn på

Lars Nielsen funderer over, om naturalistisk intelligens mon dækker over at være god til havearbejde.

»Det gør det vel«, siger han og tilføjer: »Man kan jo altid sætte et andet navn på, så man ikke kan blive hængt op på svarene«.

Den sidste bemærkning er rammende. Mange synes, det er lidt sjovt, men også lidt farligt.

»Man kan ikke undgå at skulle blotte sig selv ved at deltage«, siger Susanne Vestergaard. »Det er måske årsagen til, at fremmødet ikke er så stort, men det er ærgerligt. Man skal være åben over for noget nyt, og man behøver ikke tage sig selv så højtideligt«.

Efter klæbearbejdet går forældrene til computerne, hvor næste del finder sted. Arrangørerne har fundet en test på nettet med 112 spørgsmål. Svarene kan bruges til at give en profil af personens intelligenser.

»Det bliver spændende at se, om den passer med de små sedler«, siger Lars Nielsen.

Den første, der er færdig, er Susanne Vestergaard. Hun har den holdning, at man ikke skal tænke for længe, og det tager kun nogle få minutter at nå frem til det sidste spørgsmål.

Karin Kiib tænker lidt længere over svarene. Hun bliver enig med sig selv om, at hun tit taler med sig selv, at hun har svært ved at sidde stille lang tid ad gangen, og at hun gerne vil røre ved ting for at lære noget om dem.

En præcis fornemmelse

Lars Nielsen nyder kunst og smukke landskaber, nyder at undervise andre og at finde logiske fejl i andres argumentation.

Da han er færdig, printer han et søjlediagram ud, der viser, at hans sproglige, musikalske, kropslige og sociale intelligenser ligger i top, mens personlig, logisk og rumlig intelligens ikke kommer så højt op.

»Det svarer ikke helt til min egen vurdering, at kropslig intelligens ligger lavt, men ellers passer det godt nok«, siger han.

»Jeg er i arbejdssammenhænge blevet testet mange gange, og selvom det har drejet sig om andre parametre, så har jeg fået en ret præcis fornemmelse af mine styrker og svagheder. De passer meget godt med diagrammet. Det er spændende at prøve, og havde resultatet været meget forskelligt fra, hvordan jeg opfatter mig selv, havde der været noget at tænke over«, siger Lars Nielsen.

Det var sjovt at prøve

En af initiativtagerne, Michael Lyng Hansen, tager ordet. Han vil gerne høre, hvad forældrene har fået ud af testen.

En klager over, at der er forskel på, hvordan materialerne beskriver de forskellige intelligenser, en anden at hun dagen før har gennemført en tilsvarende test, der gav et helt andet resultat.

Man bliver enige om, at det er ret tilfældigt, hvordan den enkelte test falder ud, men gennemfører man flere, vil der danne sig et mønster.

Der er også enighed om, at det har været sjovt at prøve.

Ved håndsoprækning finder man ud af, at mange af forældrene har stærke sociale og personlige eller interpersonelle intelligenser. Forklaringen kan være, at der er flest kvinder til stede, mener Michael Lyng Hansen.

»Hvad skal vi bruge det her til?« vil en deltager vide.

»Vi ville gerne holde gryden i kog«, siger Gunvor Munk Hansen, der også er blandt initiativtagerne. »Og vi vil gerne finde ud af, hvordan vi kommer videre, og give et indtryk af, hvor vigtigt det er at lytte til sine børn, og hvordan man kan stimulere dem«.

folkeskolen@dlf.org

Her findes testen

Forældrene på Nørrelandsskolen har hentet testen med de 112 spørgsmål på DRs hjemmeside.

Find et link til testen på folkeskolen.dk