Debat

Formand for udueligheder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ja, det er en skrækkelig uvane, at skoler, bare fordi folkeskoleloven effektivt undergraver seriøs undervisning, lusker nødvendige ad hoc-forbedringer igennem. Kommer lovens formidable skønhed måske ikke før hensynet til børn og uddannelse? Anders Bondo Christensen har indset, at noget må gøres her. Derfor må vi have den værdidebat, så nødløsninger ikke længere har karakter af nødløsninger, ganske enkelt fordi de underkendes af passende værdier. Test for eksempel. Fører de måske til en bedre folkeskole? Nej, men de fremmer måske erkendelsen af den eksisterendes uduelighed. Og slig erkendelse er ikke ønsket på bjerget. I stedet for bør den rette værdidebat understrege, at det afgørende for en god skole er dygtige og engagerede lærere, siger formanden. Og når skolen derfor er, som den er nu, må det med formandens logik betyde, at vi netop ikke har dygtige og engagerede lærere. Meningen med den rette førte værdidebat er derfor at placere skylden for skolens dokumenterede uduelighed på lærernes skuldre. Og så skal det nok også passe, at uduelighederne i deres uduelighed kun underviser børnene i det, de skal testes i. Og sådan nogle udueligheder skal man være formand for. Og huskes må det, at den rette værdidebat selvfølgelig kun er værdifuld, hvis den dæmmer op for uanstændige krav om, at børnene i skolen skal undervises (mere) i fag. Jamen tænk engang. Enkelte politikere (forbenede sortskolekonservative, selvfølgelig) talte i valgkampen om større faglighed i naturfag, matematik, historie og dansk, beretter formanden. Men den slags udskejelser må den rette værdidebat se at få dæmmet op for. Værdidebatten skal sørge for, at Pisa-undersøgelserne bliver brugt rigtigt, nemlig til så lidt som muligt.

Svar

Vågn op, Vagn Madsen. Kunne det ikke være spændende at finde ud af, hvad der rører sig omkring dig, så du ikke behøver at fortsætte i dine temmelig fastgroede opfattelser af, hvad denne og hin mener? For at give dig den mulighed sender jeg dig et eksemplar af DLFs rapport »Gør en god skole bedre«. Her kan du læse nogle af foreningens forslag i forhold til folkeskolens udfordringer. Andre kan downloade den fra foreningens hjemmeside, men da det at downloade ikke var en del af realskolens pensum og derfor næppe kan betegnes som relevante kundskaber eller færdigheder, sender jeg for en sikkerheds skyld rapporten til dig med Post Danmark tidligere Post og Telegrafvæsenet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg kan da i øvrigt anbefale et læsekursus. Med din udlægning af Folkeskolens interview med mig ville du næppe have scoret højt i Pisa. I modsat fald var der i hvert fald al mulig grund til at sætte spørgsmålstegn ved Pisa-undersøgelsens kvalitet.

God læselyst ;-)

Anders Bondo Christensen, formand for DLF

Powered by Labrador CMS