Anmeldelse

På sporet af sproget

Danskaktiviteter i indskolingen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange gode grunde til at bruge værkstedsundervisning som arbejdsmetode i indskolingen. Præcis ni, opregner forfatterne til dette inspirerende materiale. Metoden vejleder og støtter barnets egen læreproces, giver plads til barnets eget initiativ og lærer barnet selvstændige arbejdsformer.

I slutningen af 1980erne var samordnet indskoling slået igennem som organisationsprincip mange steder, men kom i miskredit efter IEA-læseundersøgelsen, der fik mange lærere til at vende tilbage til den danskundervisning, de kendte fra deres egen skoletid. Og det var synd, for metoden var inde i en fornuftig udvikling mange steder. Andre steder var der gået kastaniedyr i den, den disciplin er der ingen grund til at savne.

Aktiviteterne i den kombinerede lærervejledning og kopimappe er inddelt i seks typer, eller spor, som man kalder det: Bogstavspor, ordspor, rim- og remsespor, skrivespor, læsespor og billedspor, så man kommer godt omkring i det danskfaglige. Der er masser af gode opgaver. Ikke alle lige nyskabende, men fine nok at have med. Det er jo faktisk en udmærket aktivitet for indskolingsbørn at finde ord i gamle aviser og klippe dem ud.

Nogle af forslagene er lovlig overfladiske. Som Skriv et eventyr og tegn til. Ingen nøjere anvisninger til hvordan man gør det, ud over at det angives som en god ide at begynde med Der var engang. Men det er ikke seriøs undervisning at lade den eneste instruktion til børn være: Find selv på noget. Skrivepædagogik er ikke at lade børnene lege litterær blindebuk.

Alt i alt et materiale med megen inspiration. Men lærerne i teamet må selv bygge videre på det ud fra deres egne, velargumenterede didaktiske valg.